Take back chemicals essentieel voor toekomst chemische sector

De wereld staat voor een enorme uitdaging: meer welvaart voor meer mensen terwijl grondstoffen en energie schaarser worden. Daarnaast dient de negatieve impact van chemische stoffen op de leefomgeving geminimaliseerd te worden en de uitstoot van broeikasgassen moet drastisch omlaag. Royal Haskoning introduceert daarom ‘Take Back Chemicals’, een innovatief concept dat voordelen oplevert voor zowel de producent als het milieu. Het concept wordt uitgerold in samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven. De contracten met de projectpartners in Vlaanderen zijn zojuist getekend. ... lees meer

Onderzoek: Nederlands middenbedrijf geen koploper op het gebied van duurzaamheid

Het Nederlandse middenbedrijf is in hoge mate actief op de wereldmarkt. Maar liefst 85% van de bedrijven ontplooit ten minste één internationale activiteit. Verontrustend is dat slechts 12% van het middenbedrijf deze activiteiten uitvoert in de snel groeiende BRIC-regio. Dit blijkt uit de jaarlijkse Mid Market Monitor van Deloitte onder 450 bedrijven in het middenbedrijf. In het onderzoek worden de bedrijven geïnterviewd over hun activiteiten op het gebied van internationalisering, innovatie, duurzaamheid en talent management. ... lees meer

Frisdrankmerken zetten eerste duurzame stappen

Frisdrankmerken hebben de eerste stappen richting duurzaam produceren gezet. Dit blijkt uit onderzoek van merkenvergelijkingssite Rankabrand.nl, dat de 20 grootste frisdrankmerken in Nederland langs de duurzaamheidmeetlat legde. Belangrijke resultaten zijn vooral de grote focus op milieuvriendelijke verpakkingen en een helder klimaatbeleid. Het Nederlandse frisdrankmerk Oggu scoort het beste, gevolgd door Spa Fruit & Citron. Coca-Cola en Pepsi behalen respectievelijk een derde en vierde plaats in de merkenvergelijking. ... lees meer

Innovatieve ondernemers willen delen

Nieuwe ondernemers richten zich niet langer alleen op hun eigen bedrijf. Zij kiezen voor delen, ruilen en creëren. Het bedrijf van de toekomst werkt aan beleving en een community rond zijn product of dienst. Verbinden wordt daarmee van steeds grotere waarde, zowel sociaal als economisch. Juist door deze netwerkbenadering ontstaan de nieuwe, duurzame bedrijven die klaar zijn voor de toekomst. ... lees meer

Inconsistente visie van WRR op MVO

MVO moet volgens het WRR-rapport met de nodige scepsis worden bezien. De waarschijnlijkheid dat bedrijven zich er blijvend naar richten blijkt volgens de WRR afhankelijk te zijn van tal van omstandigheden en neemt af wanneer financiële resultaten tegenvallen en de economie in zwaarder weer komt. De overheid zou een minder afstandelijke rol moeten spelen en een institutionele omgeving creëren die als normatief kader fungeert en verantwoord gedrag lonend maakt. De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van het WRR-rapport een motie aangenomen die de regering verzoekt de aanbevelingen van de WRR te vertalen in het huidige beleid en daarmee een normatief kader te scheppen dat MVO stimuleert en steviger verankert (Tweede Kamer, 2012). ... lees meer