Consument steeds kritischer over duurzame communicatie

Duurzaam ondernemen wordt steeds vanzelfsprekender, en steeds meer bedrijven profileren zich actief als een ‘duurzaam merk’. Consumenten kijken steeds kritischer naar deze merken en bedrijven moeten dus, om geloofwaardig te zijn, concreet aangeven wat ze doen. Daarbij moeten ze inspelen op thema’s die voor de consument relevant zijn, en die thema’s verschillen per sector. Dossier […] ... lees meer

Welke schoenenbedrijven scoren tegen kinderarbeid?

Ruim de helft van de schoenenbedrijven zet flinke stappen tegen kinderarbeid, maar er zijn achterblijvers. Dat blijkt uit het Stop Kinderarbeid rapport ‘Working on the Right Shoes’ waarvoor 28 Nederlandse en internationale schoenenbedrijven werden onderzocht. Op de scorekaart is te zien waarom Schoenenreus, Gabor, Lotto Sports, Wolky en Marks & Spencer slecht scoren. Stof tot […] ... lees meer

Anniek Mauser opent als MVO Manager van het Jaar de Amsterdamse Effectenbeurs

Vanochtend heeft Anniek Mauser (Directeur Duurzaamheid van Unilever Benelux) de Amsterdamse effectenbeurs NYSE Euronext geopend met de gongslag. Ze deed dit in het kader van haar uitverkiezing als MVO Manager van het Jaar 2013. Bij de gongslag ceremonie waren tevens vertegenwoordigers aanwezig van de organisatie Royal HaskoningDHV (Folkert van der Molen, Ralf Putter en Anne […] ... lees meer

Paardekooper Van der Windt Group scherpt MVO-beleid aan met BSCI-lidmaatschap

Als één van de eerste verpakkingsbedrijven in Nederland heeft Paardekooper Van der Windt Group zich aangesloten bij BSCI (‘Business Social Compliance Initiative’), een internationale gedragscode gericht op arbeids- en milieu-omstandigheden. Veel grote bedrijven zoals Ahold, Bijenkorf, Sligro en V&D conformeren zich al aan deze afspraken. BSCI zet zich wereldwijd in voor de verbetering van de arbeids- en […] ... lees meer

Alternatieve visie op duurzaam Europees handels- en investeringsbeleid

Vandaag lanceert een Europese alliantie van meer dan 50 maatschappelijke organisaties het Alternative Trade Mandate (ATM), een alternatieve visie stel op het Europese handels- en investeringsbeleid. Het ATM wil  dit beleid in dienst te stellen van het milieu en mensen, in plaats van het winstoogmerk van een kleine elite van grote bedrijven. De lancering van […] ... lees meer

MKB werkboek ‘Circular Economy’

Tijdens het Brainport Avenue Café bij De Lage Landen in Eindhoven is het werkboek ‘Guided Choices towards a Circular Business Model’ gepresenteerd. De ‘Guided Choices’ zijn bedoeld om bedrijven te helpen die willen weten of de circulaire economie ook iets voor hen is.   Het werkboek Het werkboek is bedoeld als bron van inspiratie en ondersteuning […] ... lees meer

Nominaties WNF Cleantech Star Award bekend

Vijf veelbelovende Nederlandse cleantechbedrijven zijn vandaag genomineerd voor de WNF Cleantech Star Award 2013. De hightech-ondernemingen hebben internationaal kansrijke innovaties ontwikkeld  op het gebied van duurzame energie en biobased economie. De winnaar wordt 11 december door André Kuipers bekend gemaakt tijdens de Clean Tech Business Day in Eindhoven.  De WNF Cleantech Star Award is een […] ... lees meer

Gezondheid en welzijn medewerkers staan centraal bij beslissingen kantoorgebruikers

Kantoorgebruikers in Nederland vinden het welzijn van hun medewerkers in toenemende mate de belangrijkste drijfveer voor duurzame huisvesting. Bovendien kiezen zij steeds vaker voor verduurzamen van bestaande bouw in plaats van verhuizen naar duurzaam ontwikkelde nieuwbouw. Dat blijkt uit de Occupier Special – Duurzaamheid 2013 van Jones Lang LaSalle. Tegelijkertijd is er een opvallend sterke […] ... lees meer

Ploumen zet Coolcat, Wibra en Prénatal op zwarte lijst

Minister Ploumen zet de Nederlandse kledingbedrijven Coolcat, Wibra en Prénatal publiekelijk te kijk. Zij laten nog altijd kleding produceren in fabrieken in Bangladesh, waar het personeel wordt uitgebuit en de omstandigheden verre van veilig zijn. Volgens Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingsamenwerking) willen de drie bedrijven geen verantwoordelijkheid nemen voor de arbeiders die hun kleding maken. […] ... lees meer

Consument wil meer weten over milieubelasting verpakkingen

Bijna de helft van de Nederlanders heeft behoefte aan meer informatie over de milieubelasting van verpakkingen. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau GfK deed in opdracht van Milieu Centraal en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Via het Meldpunt Verpakkingen kunnen consumenten informatie krijgen over  de duurzaamheid van verpakkingen. Ook kunnen zij ideeën voor het milieuvriendelijker maken […] ... lees meer

EkoPlaza Duurzaamste Merk van Nederland

EkoPlaza directeur Erik Does mocht het tweede jaar op een rij de award voor Duurzaamste Merk van Nederland in ontvangst nemen. Deze verkiezing is een initiatief van AllesDuurzaam.nl waarbij een vakjury de winnaar kiest uit een door consumenten geselecteerde merken Top 10. De award is voor EkoPlaza een blijk van waardering van de consument voor […] ... lees meer