Dutch Sustainable Growth Coalition presenteert haar business model

De Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) heeft haar eerste publicatie “Towards Sustainable Growth Business Models” gepresenteerd ten overstaan van ruim 120 leiders vanuit het bedrijfsleven, de overheid, multi-stakeholder organisaties en de wetenschap. De publicatie biedt bedrijven de nodige kennis en het inzicht om nieuwe business modellen toe te passen, waarmee duurzaam ondernemen met succes kan worden toegepast. De ‘Coalition’, de ceo’s van Nederlandse multinationals Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken brengen die elk op hun manier al in de praktijk en delen met de publicatie hun ervaring. Hun gezamenlijke overtuiging is dat financiële en economische groei direct verband houdt met sociaal en maatschappelijk rendement. ... lees meer

Marjan Minnesma trekt aan de noodrem en pleit voor radicale veranderingen in Duurzame Troonrede

We komen alleen uit de crisis als we nu kiezen voor grote investeringen in een circulaire economie, een radicaal ander belastingsysteem en vernieuwing en investering in onderwijs. De duurzaamheidsbeweging is sterk gegroeid en vraagt om urgente problemen echt anders aan te pakken, betoogde Marjan Minnesma, directeur van actie-organisatie Urgenda, vandaag op Duurzame Dinsdag, tijdens haar Duurzame Troonrede. ... lees meer

Grolsch opnieuw bovenaan ranglijst duurzame biermerken

In het kader van Duurzame Dinsdag publiceert merkenvergelijker Rank a Brand het jaarlijkse duurzame bieronderzoek, waarbij biermerk Grolsch als koploper uit de bus komt. Hiermee houdt de brouwer uit het Oosten van het land zijn positie als groenste biertje hoog, want ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid. De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener. Tom Verhaegen, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “We zien het als een enorme waardering voor ons werk dat we dit jaar wederom door Rank a Brand zijn uitgeroepen tot groenste biertje van Nederland. Toch zijn we er nog lang niet. Onze doelstellingen voor 2015 zijn scherp. Maar we gaan ervoor en deze uitslag is een geweldige aanmoediging!” ... lees meer

Groene jeans zijn helderblauw

Bestaat er nog een leven zonder spijkerbroek? Je zou bijna denken van niet, aangezien maar liefst 95 procent van de Nederlanders er wel eens één draagt. Gemiddeld hangen er 5,4 paar jeans bij ons in de kast, doen we er één tot twee jaar mee en geven we er per stuk tussen de 40 en 80 euro aan uit, blijkt uit consumentenonderzoek van wasmiddelenproducent Robijn uit 2005. Maar het productieproces van een paar denimpijpen is voor verbetering vatbaar. De productie van een spijkerbroek waarvoor 900 gram katoenen stof nodig was, kost volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ongeveer 7000 liter water, 15 gram gewasbeschermingsmiddelen en 42 kilowattuur aan energie. Het maken van één paar jeans levert ongeveer tien kilo CO2-uitstoot op. ... lees meer

Nederland moet grondstoffen veiligstellen

`De wereldwijde grondstoffenschaarste bedreigt onze economie. Bedrijven moeten het probleem niet alleen signaleren; ze moeten in actie komen. De overheid speelt ook een rol, want het probleem is deels geopolitiek van aard.’ Dat zei minister Rosenthal in een toespraak voor een congres van de Rabobank en het Havenbedrijf Rotterdam. ... lees meer

Kamervragen over ketentransparantie, kinderarbeid en uitbuiting in de kledingindustrie

Vragen van de leden El Fassed en Braakhuis (beiden GroenLinks), Voordewind (ChristenUnie) en Gesthuizen (SP) aan de staatssecretarissen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Buitenlandse Zaken over ketentransparantie, kinderarbeid en uitbuiting in de kledingindustrie (ingezonden 30 augustus 2012) ... lees meer

Nederlandse onderneming Peerby maakt kans op 500.000 euro

Zes groene ondernemers -waaronder één Nederlander- maken kans op het winnen van de felbegeerde Postcode Lottery Green Challenge 2012. Uit de 509 ondernemersplannen die startende ondernemers vanuit de hele wereld inzonden, koos de prejury zes finalisten. Zij maken kans op de hoofdprijs van 500.000 euro om hun groene plan te realiseren en zo bij te dragen aan een structurele vermindering van de CO2-uitstoot. ... lees meer

Nederland kan wereldleider duurzaamheid worden

Nederland kan op duurzaamheidsgebied wereldleider worden, als alle organisaties die zich bezighouden met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een gezamenlijk hoger doel kiezen. Dat zeggen Willem Lageweg en Bernedine Bos van MVO Nederland. Ze staan op de cover van het tijdschrift P+ People Planet Profit, dat deze week verschijnt en als thema ‘slim samenwerken’ heeft. ... lees meer

Grote bierbedrijven maken winst over rug van Cambodjaanse promotiemedewerkers

Promotiemedewerkers die Heineken, Carlsberg, Bavaria en andere merken in Cambodjaanse bars en restaurants promoten, verdienen veel te weinig om fatsoenlijk te kunnen leven. In het vandaag uitgekomen rapport ‘Promoting Decency?’ onthult Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) dat Cambodjaanse promotiemedewerkers de regels moeten overtreden om aan voldoende inkomsten te komen. Zo drinken zij bier met klanten om de omzet op te vijzelen, staan zij vaak bloot aan seksuele intimidatie, moeten zij op vrije dagen overwerken en incidenteel zelfs hun toevlucht zoeken tot prostitutie. Zolang deze medewerkers geen vast maandelijks basisinkomen krijgen dat voldoende is voor de eerste levensbehoeften, zullen deze problemen voortduren. ... lees meer

Nederlandse cosmeticabedrijven onderschrijven campagne tegen microplastics

Deze week startte de campagne ‘Beat the Micro Bead’ van een grote groep milieuorganisaties uit de hele wereld: de Plastic Soup Community. Het doel van de campagne is de vervuilende microplastics uit verzorgingsproducten te weren. Een aantal Nederlandse cosmeticabedrijven onderschrijven het belang hiervan. Rituals en De Tuinen zijn de eerste bedrijven in de Nederlandse cosmeticasector die bevestigen dat microplastics niet in verzorgingsproducten thuishoren. ... lees meer

MVO Meter geeft inzicht in MVO-plannen politieke partijen

Het MVO Platform vergeleek de visie van de tien grootste politieke partijen op beleid rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Gekeken is naar thema’s als ketenverantwoordelijkheid, transparantie en aansprakelijkheid van bedrijven. GroenLinks komt in de vergelijking als beste uit de bus. De partij behaalde 23 van de maximaal 24 te vergeven punten. De tweede en derde plek worden ingenomen door de ChristenUnie (21 punten) en de Partij van de Arbeid (20 punten). De VVD en PVV wisten geen punten te behalen. ... lees meer

Populaire werkgevers zijn maatschappelijk betrokken

Wat is het geheim van de populairste medewerkers van Nederland? Hun maatschappelijke betrokkenheid, blijkt uit grootschalig onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media. Medewerkers van de honderd beste werkgevers van Nederland zijn positief over de mate waarin hun organisatie bijdraagt aan maatschappelijke aspecten zoals het milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving. Zij geven hun werkgever hiervoor het rapportcijfer 6,9. Medewerkers van andere organisaties geven hun organisatie hiervoor gemiddeld een 6,4, een half punt lager. De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever. ... lees meer