Eigen belang prevaleert steeds sterker bij keuze voor duurzaamheid

Duurzaamheid is in de ogen van de consument vooral belangrijk bij producten als het leidt tot kostenbesparingen of andere persoonlijke voordelen. Dit effect wordt versterkt door de crisis. Hoewel consumenten het belangrijk blijven vinden dat bedrijven duurzaam ondernemen, voelen ze zich zelf minder verantwoordelijk en kiezen ze vooral voor duurzaamheid als het ze zelf voordeel oplevert. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2012: een grootschalig marktonderzoek van Intomart GfK, DDBÃ?? en b-open, over de houding van de consument ten aanzien van duurzaam ondernemen, relevante dimensies van duurzaamheid per sector en het duurzame imago van merken. ... lees meer

Visionair leiderschap koerst op duurzaamheid

Succesvolle bedrijven rekenen de waarde van duurzaam ondernemen niet tot op de komma uit. Ze investeren miljoenen in duurzaamheid op basis van visionair leiderschap en dat jaagt innovatie aan. Dit is één van de conclusies uit het boek ‘Duurzaam ondernemen waarmaken’, dat in opdracht van Stichting Management Studies geschreven is door vier auteurs van Royal HaskoningDHV en RSM Erasmus Universiteit. Grondslag van het boek is het eerste bedrijfskundige, systematische onderzoek in Nederland naar de implementatie van duurzaamheid bij 20 vooraanstaande bedrijven. Het boek wordt op 28 september tijdens een symposium in het Kloosterhotel in Amersfoort uitgereikt aan VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes. ... lees meer

CFOs playing bigger role in driving sustainability efforts in their organizations

Two thirds of CFOs say they are involved in driving sustainability strategies in their organizations, and more than half say their involvement has increased over the last year, according to a global survey launched by Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL) today, Sustainability: CFOs come to the table. The survey-representing 250 CFOs in 14 countries across five continents-provides global insight into how increasingly more CFOs are engaging with sustainability to support their business goals, and operationalizing sustainability to gain a competitive advantage. ... lees meer

Pepsi focust op duurzaam

Afgelopen donderdag maakte PepsiCo bekend dat het zowel bij de jaarlijkse review van de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) als het Carbon Disclosure Project (CDP) goed heeft gescoord. ... lees meer

Nudge maakt ‘Best Young Leaders in Sustainability 2012’ bekend

Alienke Ramaker (GDF SUEZ), Bart Voorn (Ahold), Ferdi Struijs (Gemeente Amsterdam), Kristian Bolk (ABN AMRO) en Sjoerd Kamerbeek (Van Doorne Advocaten) werden gisteren uitgeroepen tot ‘Best Young Leaders in Sustainability 2012’. Zij zijn de winnaars van de Nudge Leadership Challenge, een prestigieuze competitie over leiderschap en duurzaamheid voor de jonge leiders van de toekomst die op 14, 15 en 16 september plaats vond in het Van der Valk Hotel in Almere. De vijf winnaars gaan met poolreiziger en expeditieleider Marc Cornelissen op reis naar de Noordpool, om zich te verdiepen in de oorzaken en gevolgen van de klimaatverandering. Ze maken daar gezamenlijk een plan om dit onderwerp in Nederland hoger op de agenda te krijgen. Om tot dit plan te komen, ontmoeten de deelnemers in het noordpoolgebied onder andere klimaatonderzoekers en lokale bewoners. Bij terugkomst presenteren ze hun plan aan een afvaardiging van de Tweede Kamer en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. ... lees meer

Verslag presentatie MEV+ in Nieuwspoort

Voor een helemaal gevulde zaal opent Esmé Wiegman, scheidend CU-kamerlid, de bijeenkomst op 4 september jl. In een korte inleiding geeft ze aan dat al lang duidelijk is dat de waarde van het BBP als indicator voor de stand van zaken in de economie beperkt is, en dat daarnaast andere indicatoren nodig zijn. Ook in de Kamer is dat vastgesteld, maar het gebruik van andere indicatoren is tot nu toe blijven liggen. ... lees meer

Groene ondernemer uit Amsterdam door naar finale Postcode Lottery Green Challenge in New York

Daan Weddepohl uit Amsterdam staat aanstaande zondag samen met Molly Morse uit de Verenigde Staten en Nick Gerritsen uit Nieuw-Zeeland in de finale van de Postcode Lottery Green Challenge 2012 in New York. Dat maakte de vakjury maandag 17 september bekend op het PICNIC Festival 2012 in Amsterdam. Weddepohl maakt kans op 500.000 euro om zijn veelbelovende groene plan – een website en app waar mensen lokale producten en diensten kunnen uitwisselen – te realiseren. ... lees meer

Keurmerkenwijzer gidst consument door woud van labels en logo’s

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft de gratis app KeurmerkenWijzer uitgegeven. De app bevat een overzicht van meer dan honderd duurzaamheidskeurmerken en een aantal fabrikantenlogo’s. Met deze app kan de consument meteen bij het winkelen zien in hoeverre het keurmerk rekening houdt met milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten. Ook is in de app vermeld of het keurmerk een gedegen controle kent. ... lees meer

Drie genomineerden ‘MVO-manager van het jaar’ bekend

Emma Coles (Ahold), André Veneman (AkzoNobel) en Annette van Waning (Vebego) zijn genomineerd als ‘MVO-manager van het jaar’. Een deskundige jury heeft hen uit 38 deelnemers geselecteerd voor de titel. De verkiezing is een initiatief van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, ondernemersorganisatie VNO-NCW en tapijttegelfabrikant Interface. Op 20 november wordt uit deze drie genomineerden op het National Sustainability Congres de winnaar verkozen. ... lees meer

SER pleit voor uitstel herziening criteria MVO Transparantiebenchmark

De SER heeft een eensluidende reactie gegeven op het consultatiedocument van het ministerie van EL&I over de voorgenomen herziening van de criteria voor de Transparantiebenchmark 2013. De Transparantiebenchmark is voor de SER-commissie Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) een belangrijk instrument om de ontwikkelingen in maatschappelijke verslaglegging van Nederlandse bedrijven te volgen. ... lees meer