The 2012 Sustainability Leadership Report: Corporate performance rising, but key stakeholders remain skeptical

Corporations who’ve pushed hard this last year to improve their performance in sustainability may now face a new challenge – a growing skepticism among professional investors, supply chain officials and recent higher education graduates. Such are the results of the 2012 Sustainability Leadership Report, now in its second year, which analyzes real vs. perceived sustainability performance for 100 leading global brands that collectively represent 16 percent of the world’s economic output. ... lees meer

Schoenenbedrijven hebben problemen met kinderarbeid

In Nederland zijn nog altijd schoenen te koop die gemaakt zijn door kinderen. Dat constateert ‘Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats’ op basis van onderzoek in India. Stop Kinderarbeid verdenkt in het bijzonder vier bedrijven – Bata, Clarks, Marks & Spencer en Bugatti – van het gebruikmaken van kinderarbeid in hun productie. ... lees meer

Consument besteedt weer meer aan duurzaam voedsel

Consumenten hebben weer meer duurzaam voedsel gekocht. In het eerste halfjaar van 2012 is er ruim 1 miljard euro aan besteed. Dat is 23,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit tussentijds onderzoek van LEI Wageningen UR. De totale bestedingen aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. Consumenten besteedden opvallend meer aan de keurmerken Beter Leven en Scharrelvlees, respectievelijk een stijging van 65,1% en 171,4%. EKO/Biologisch is het grootste keurmerk met 43,6% van de totale duurzame omzet. ... lees meer

Duurzaam inkopen komt in de praktijk nog niet van de grond

Duurzaam inkopen is een prachtig en effectief instrument, maar wordt in de praktijk nog maar weinig toegepast. Er gaapt een groot gat tussen beleid en praktijk, aldus VNO-NCW. In een brief aan de Tweede Kamer trekken VNO-NCW, MKB-Nederland, MVO Nederland, NEVI en De Groene Zaak daarom aan de bel. ‘Wij ontvangen regelmatig de vraag van bedrijven of de overheid is gestopt met duurzaam inkopen. Wij constateren dan ook gezamenlijk dat de ambitie die op papier staat helaas niet wordt vertaald naar de praktijk’, zo laten de ondernemingsorganisaties weten. ... lees meer

KPN meest duurzame aanbieder internet en telefonie

Rank a Brand onderzocht opnieuw de duurzaamheid van de 13 grootste internet en telefoon aanbieders in Nederland. KPN haalt net als haar andere merken Hi en Telfort de hoogste score op de thema’s klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Een A label zou de hoogste score betekenen, maar zover is de sector nog niet. De top 5 haalt een B label maar het gat naar de andere merken is groot: Vodafone, Tele2 en T-Mobile scoren momenteel een D label, de rest een E label. ... lees meer