Biologisch iets vaker in het winkelmandje

Met het herstel van het vertrouwen onder consumenten wil het nog niet echt vlotten. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 46.200 respondenten per dag. Consumenten zien de prijzen wel flink stijgen, ook in de supermarkt. Biologische producten belanden iets vaker dan vorig jaar in het boodschappenmandje, terwijl de A-merken juist terrein prijs moeten geven. ... lees meer

Duurzamer consumeren? Ja, als anderen dat ook doen en liever zonder dwang

Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen. Zij zouden zich namelijk ‘gekke Henkie’ voelen als zij meer geld besteden aan duurzame producten, terwijl anderen goedkopere, niet-duurzame producten blijven kopen Consumenten vinden ook dat de overheid hen bij verduurzaming moet helpen. Ze geven daarbij de voorkeur aan zachte drang met bijvoorbeeld subsidies, ook als dat voor hen duurder uitvalt dan harde dwang. Vrijheid mag blijkbaar wat kosten. ... lees meer

Slechte arbeidsomstandigheden in Marokkaanse sperziebonensector

Sperziebonen in de Nederlandse supermarkt komen vaak uit Marokko, waar ze onder slechte arbeidsomstandigheden worden geplukt en ingepakt. De lonen liggen onder het bestaansminimum, vakbonden worden niet gerespecteerd of getolereerd, overwerk is er regelmatig en is verplicht en arbeiders worden zonder beschermende kleding blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Grote Nederlandse supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo/C1000 en Lidl eisen van hun toeleveranciers dat mensen- en arbeidsrechten worden gerespecteerd, maar nieuw onderzoek toont aan dat er een groot verschil is tussen hun beleid op papier en de werkelijkheid op het veld. ... lees meer

MVO Nederland werkt met MKB aan duurzame handel met ontwikkelingslanden

MVO Nederland gaat het Nederlandse MKB helpen bij het uitbouwen en verduurzamen van hun handels- en investeringsrelaties met ontwikkelingslanden. Met steun van minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking werkt MVO Nederland samen met MKB-koplopers uit zes economische sectoren aan een omslag naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op internationaal niveau. ... lees meer

Ellen MacArthur Foundation launches global business alliance: the Circular Economy 100

The Ellen MacArthur Foundation has today launched the Circular Economy 100 (‘CE100’), a three year programme aimed at bringing together a network of 100 leading companies globally to facilitate development and commitment to new circular economy projects. The CE100 will provide executive education on key themes and emerging trends, share knowledge and new learnings, and identify and develop solutions to common challenges. The objective is that by 2015 participating companies will have triggered circular initiatives that will result in an aggregated economic benefit of $10bn for the businesses involved. ... lees meer

Companies profit from embracing sustainability

The percentage of companies reporting a profit from their sustainability efforts rose 23 percent last year, to 37 percent, according to the most recent global study by the MIT Sloan Management Review (MIT SMR) and the Boston Consulting Group (BCG). The study, “The Innovation Bottom Line,” was released today on the MIT SMR website. ... lees meer