Schone Kleren Campagne voerde in september de bewustwordingscampagne: ‘Maak van vuile was schone kleren!’. Want ondanks inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Mensen werden opgeroepen om de petitie […]
...
lees meer
SABIC is de eerste kunststofproducent die gecertificeerde groene kunststoffen op de markt brengt. In 2013 sloten SABIC en brancheorganisatie NRK een Green Deal met de overheid om een certificatiesysteem voor biobased kunststoffen te ontwikkelen. Het systeem is gebaseerd op de certificatie voor groene stroom en groen gas. Waarom doen we dat niet ook met plastic, […]
...
lees meer
In Brussel hebben op maandag 6 oktober een aantal Europese sociale huisvesters de ‘CSR Code of Conduct’ van het European Social Housing Initiatiative (ERHIN) getekend. Met dit convenant beloven de volkshuisvesters zich in te zetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO, CSR in het Engels). Onder de ruim 40 organisaties die het convenant meteen tekenden, was […]
...
lees meer
With momentum building towards the UN Climate Change Conference in Peru, new figures from Grant Thornton’s International Business Report (IBR), a survey of 2,500 companies in 34 economies, reveal that businesses leaders in emerging markets are more focused on the sustainability of their operations compared with peers in developed markets. This is the key finding […]
...
lees meer
Al jaren is de bouw actief in het verminderen van de milieudruk. Van het bouw- en sloopafval wordt circa 95% gerecycled, veel bedrijven zijn actief bezig met het reduceren van hun CO2 footprint en het gebruik van duurzame bouwmaterialen neemt toe. Daarnaast zijn er zowel in de GWW als de B&U steeds meer duurzame technische […]
...
lees meer
“Het bedrijfsleven moet verantwoordelijkheid nemen voor een nieuwe, duurzame economie”, zegt Tex Gunning, bestuursvoorzitter van TNT Express. “De transitie naar een nieuwe, duurzame samenleving kan alleen op gang komen als bedrijven bereid zijn om fossiele, lineaire technologie uit te faseren en te investeren in circulaire, hernieuwbare technologie.” Gunning is één de twee hoofdsprekers op de […]
...
lees meer
Onder de titel ‘Sociale verantwoordelijkheid of wassen neus?’ promoveert Hugo Smid op woensdag 8 oktober aan de Universiteit van Tilburg. Promotor is prof. dr. J.J. Graafland. Tilburg University – Promotie Dhr. H. Smid, MSc Wat levert maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van grote bedrijven de samenleving nou eigenlijk concreet op? Kan MVO werkelijk een bijdrage leveren aan […]
...
lees meer
Per 1 januari 2015 start Els Rientjes als eerste Sustainability Manager voor de Nederlandse filmsector. Dit heeft het Nederlands Filmfonds vandaag bekendgemaakt op het Nederlands Film Festival. Het faciliteren van de Sustainability Manager vormt een belangrijke stap in de richting van een groenere Nederlandse filmindustrie. Hierdoor wordt duurzaam produceren structureel gestimuleerd voor filmprojecten die een […]
...
lees meer
The United Nations Global Compact – an initiative encouraging sustainable and socially responsible policies for businesses worldwide – released its finalized Corporate Water Disclosure Guidelines on September 30. The guidelines set out a common approach for businesses to disclose their water management practices to stakeholders. “Sustainable water management and advancing a common approach to disclosure […]
...
lees meer
Op 13 november a.s. opent koningin Máxima de nieuwe kaasmakerij van CONO Kaasmakers bekend van haar merk Beemsterkaas. CONO Kaasmakers is een coöperatie van 475 melkveehouders die in 1901 werd opgericht en sinds 2001 hofleverancier is. CONO Kaasmakers is gevestigd in de Beemsterpolder, sinds 1999 UNESCO Werelderfgoed. De huidige kaasmakerij uit 1929 wordt oud en […]
...
lees meer
Drie toonaangevende elektronicamerken zijn het afgelopen jaar een stuk duurzamer geworden dan voorheen. Microsoft, Dell en Asus zijn zich gaan inzetten voor duurzame tinwinning in Indonesië en zijn daarnaast transparanter geworden over grondstofwinning. Opvallende achterblijvers zijn nog altijd HTC, Huawei en Nintendo, die nauwelijks informatie vrijgeven over de milieu-impact van hun producten en ook weigeren […]
...
lees meer
“Binnen de maritieme sector kan het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een steeds grotere rol spelen.” Naast sociale thema’s en stakeholder betrokkenheid, spelen milieuthema’s tegenwoordig een steeds belangrijkere rol. Wet- en regelgevende instanties hebben een flinke aanjaagfunctie en hoewel het MVO-bewustzijn nog maar beperkt aanwezig is zien we de laatste vijf jaar een toename hiervan. Aangezien […]
...
lees meer