AkzoNobel, KPN en NS zijn het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2014. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van […]
...
lees meer
Voor het Accelerator-programma gaat Climate-KIC deze maand actief op zoek naar veelbelovende cleantech start-ups. Climate-KIC Accelerator is het enige EU Accelerator programma met een focus op cleantech. Met een programma van 18 maanden, verdeeld over 3 fasen, krijgen deelnemende bedrijven onder meer ondernemerschapslessen, financiële ondersteuning en intensieve coaching. Start-ups: grote aanjager tegen klimaatverandering Ondernemers zijn […]
...
lees meer
‘Er gebeurt veel in de Nederlandse bierwereld, die zeer innovatief is’, zegt Hildegard van Ostaden in de derde editie van de ‘Brouwers van Morgen’. Tegelijkertijd doen de brouwers dat op een verantwoorde manier, geeft Niek Jan van Kesteren (algemeen directeur VNO-NCW) aan in zijn interview. In het magazine van de Nederlandse Brouwers, dat op de […]
...
lees meer
Nederlanders hebben geen vooruitgang geboekt in hun duurzame gedrag het afgelopen jaar. Dit blijkt uit representatief onderzoek van NCDO, kenniscentrum voor mondiale vraagstukken. Deze studie is voor het derde jaar op rij uitgevoerd. Overheid en maatschappelijke instanties proberen Nederlanders te bewegen richting een duurzamer levensstijl. Het onderzoek laat op verschillende vlakken zien, hoe volwassenen en […]
...
lees meer
Meer dan 60 procent van de Nederlanders vindt dat de overheid (31 procent) en bedrijven (30 procent) de meest verantwoordelijke partijen zijn voor verduurzaming van de samenleving. Bedrijven verbruiken en vervuilen het meest en hebben de kennis en middelen. Overheden hebben volgens het publiek de meeste macht en kunnen via wet- en regelgeving eenvoudig duurzaamheid […]
...
lees meer
Op 4 november aanstaande viert het grootste jaarlijkse duurzaamheidsevenement zijn 3de lustrum. Het 15e Nationaal Sustainability Congres wordt geopend door staatssecretaris Wilma Mansveld (ministerie van Infrastructuur en Milieu). Het centrale thema van deze editie is ‘Changing the game with technology’. Het congres kent een rijke historie aan prominente sprekers en actuele thema’s en vormt daarmee […]
...
lees meer
In de aanloop naar de VN-conferentie over klimaatverandering in Peru laten nieuwe cijfers van het International Business Report (IBR) van Grant Thornton – een onderzoek onder 2.500 bedrijven in 34 economieën – zien dat bedrijfsleiders in opkomende economieën meer aandacht hebben voor de duurzaamheid van hun bedrijfsvoering, in vergelijking tot overeenkomstige bedrijven in ontwikkelde economieën. […]
...
lees meer
Slechts één op de twintig MKB ondernemers (5%) ziet duurzaamheid als één van de belangrijkste doelen van de onderneming voor het komende jaar. Het belang dat de ondernemer aan duurzaamheid hecht neemt toe naarmate de onderneming groter is. Ook zetten vrouwelijke ondernemers meer in op duurzaamheid dan mannelijke. Dat blijkt uit een enquête onder 1.248 […]
...
lees meer
Na een spannende pitch day op 6 oktober mag Nijmegen zich de host van het Circular Economy BOOSTcamp 2015 noemen. In mei 2015 zal de derde editie van dit driedaagse event, waar professionals en jonge talenten samenwerken om een stad een BOOST richting circulaire economie te geven, in Nijmegen plaatsvinden. In een nek-aan-nekrace wist de […]
...
lees meer
Het aantal consumenten dat aandacht heeft voor duurzame aspecten bij de aanschaf van producten of diensten is in 2014 met maar liefst 12% gestegen naar 42%. Tegelijkertijd groeit de scepsis: vijf van de 10 consumenten wantrouwen claims als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. Gemiddeld heeft meer dan de helft (60%) geen idee in welke mate een […]
...
lees meer
Om maatschappelijk verantwoord ondernemen een positief effect te laten hebben op de financiële prestatie van een bedrijf, zou een controller deze strategie moeten vormgeven, zeggen dr. Bart Dierynck en prof. dr. Philip Joos. Hoewel de termen ‘duurzaamheid’ en ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ (MVO) steeds vaker door managers in de mond worden genomen, staan heel wat managers […]
...
lees meer
Steeds meer consumenten willen graag duurzamer eten, maar niet iedereen weet hoe je bewuster kunt kiezen. Daarom slaan de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever de handen ineen om Nederlanders enthousiast te maken voor duurzamere producten en te laten zien hoe eenvoudig het is om hiervoor in de supermarkt te kiezen. Onder de noemer […]
...
lees meer