Beyond CSR: Integrated external engagement

Traditional corporate social responsibility (CSR) is failing to deliver, for both companies and society. Executives need a new approach to engaging the external environment. We believe that the best one is to integrate external engagement deeply into business decision making at every level of a company. In this article, we show how to make that kind of integrated external engagement (IEE) a reality. We set out to answer three questions. Are companies doing well at external engagement? Where might they be going wrong? How can they do better? ... lees meer

Helpdesk Duurzaam Ondernemen mobiliteitsbranche gelanceerd

Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) introduceert een nieuwe helpdesk voor bedrijven die duurzaam willen ondernemen. Ondernemers in de mobiliteitsbranche kunnen vanaf nu bellen met 0900 – 0303 om antwoord te krijgen op al hun vragen over Erkend Duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). IvDM ontwikkelde de helpdesk op verzoek van BOVAG, FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie. ... lees meer

Aligning Profit and Environmental Sustainability: Stories from Industry

Many large companies have established sustainability goals and targets, and it is becoming increasingly common for these goals to address significant environmental challenges like climate change. More efficient use of natural resources, like energy, reduces operating costs and therefore makes business sense. In response to consumer preferences, some companies are also taking steps to reduce the environmental impact of their products and services as well as their supply chains. However, despite some progress, strategies that are good for business and good for the environment are not getting to scale. ... lees meer

Albert Heijn meest duurzame supermarkt

Albert Heijn krijgt het predikaat ‘goed op weg’ met een B label en wint daarmee de Rank a Brand Supermarkt Award. Jumbo zit Albert Heijn op de hielen en krijgt nu nog een C label, net als Deen. De overige supermarkten zijn nog weinig transparant over hun duurzame prestaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar transparantie en duurzaamheid onder 20 populaire supermarkten in Nederland. Geen enkele supermarkt voldoet aan meer dan 75% van de gestelde criteria die nodig zijn voor het A label. ... lees meer

Industrie spreekt met twee tongen in Energie-akkoord besprekingen

De besprekingen over het Energieakkoord, de blauwdruk voor een toekomstig energiebeleid, gaan te langzaam, zegt Greenpeace. De milieuorganisatie doorbreekt het stilzwijgen over het debat dat sinds begin dit jaar achter gesloten deuren bij de Sociaal-Economische Raad wordt gevoerd. Energieproducenten, milieuorganisaties, overheid en belangengroepen onderhandelen er over bindende afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Deze zomer moet het akkoord er liggen. ... lees meer

Modemerken slaan handen ineen voor schonere textiel

De textielindustrie is van vitaal belang voor de economie van Bangladesh. Maar ze is ook de veroorzaker van grote sociale en milieuproblemen. Het gebruik van water, gas, elektriciteit en chemicaliën is erg hoog in de 1700 ververijen en wasserijen die het land telt. Een nieuw programma van de International Finance Corporation (IFC, onderdeel van de Wereldbank) en Solidaridad in samenwerking met modemerken als H&M, C&A en G-Star gaat hier verandering in brengen. In een nieuw vierjarig programma wordt 11 miljoen dollar geïnvesteerd in schonere textielproductie. De Nederlandse overheid draagt de helft bij, de andere helft komt van de modebedrijven. ... lees meer