Pleidooi voor Meldpunt Maatschappelijk Onaanvaardbaar Gedrag Bankiers

Er moet een Meldpunt Maatschappelijk Onaanvaardbaar Gedrag van Bankiers komen. Die oproep deed ex-Rabobank bankier Bart-Jan Krouwel tijdens het Eerlijke Bankwijzer symposium ‘MVO gaat verder dan de wet’. Het idee werd omarmd door Rabobank (Bas Rueter, Hoofd Duurzaamheid) en ABN AMRO (Richard Kooloos, Hoofd Duurzame Ontwikkeling) en de Eerlijke Bankwijzer. ... lees meer

Foodbedrijven verlangen overheidsvisie op duurzaamheid

Bedrijven in de Nederlandse levensmiddelenketen verwachten van de overheid een ambitieuze en langdurig consistente visie op duurzaamheid, zo blijkt uit onderzoek van Schuttelaar & Partners uitgevoerd in opdracht van het Planbureau voor de Leefomgeving. Tevens rekenen bedrijven op een actieve en stimulerende rol van de overheid bijvoorbeeld via het meefinancieren van duurzaamheidinnovaties, het complimenteren van bedrijven met hun duurzaamheidresultaten en het opstellen van maatregelen om verduurzaming te versnellen. ... lees meer

Duurzaamheidsbeleid banken verbetert maar praktijk blijft uitdaging

Acht van de tien grootste Nederlandse banken voerden het afgelopen jaar nieuw duurzaamheidsbeleid in, zo blijkt uit de nieuwe jaarupdate van de Eerlijke Bankwijzer. Effectieve uitvoering van bankbeleid in de praktijk laat echter nog steeds te wensen over. Sinds mei 2012 hebben de acht banken samen 25 meetbare aanscherpingen op sociaal en milieubeleid doorgevoerd, zo blijkt uit de nieuwe jaarupdate voor 2013. ABN Amro, Rabobank en Van Lanschot verbeterden hun wapenbeleid, Aegon en ING voerden nieuwe criteria in voor investeringen in de mijnbouwsector en de olie- en gassector, ASN Bank verbeterde zijn mensenrechten- en klimaatbeleid en NIBC en SNS stelden scherpere eisen aan dierenwelzijn. ... lees meer

Goede voortgang Unilever Sustainable Living Plan in de Benelux

Ook in 2012 heeft Unilever in de Benelux een belangrijke bijdrage geleverd aan het realiseren van de doelstellingen van het wereldwijde Unilever Sustainable Living Plan. Dat blijkt uit het lokale voortgangsverslag dat vandaag in Rotterdam is gepresenteerd. In de Benelux is vooral voortgang geboekt op het gebied van eco-efficiency in de fabrieken en de logistieke keten, duurzame landbouw en veehouderij en het uitrollen van duurzame innovaties. Er ligt nog een uitdaging op het gebied van consumentengedragsverandering ... lees meer

Crisis geen rem op mvo bij Nederlandse bedrijven

In 2011 deed 48% van de Nederlandse bedrijven op een of meerdere aspecten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). In 2009 was dit percentage nog 34% en lijkt er sprake te zijn van een toename van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder Nederlandse bedrijven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen van de Vrije Universiteit en NCDO. Dit onderzoek maakt deel uit van de uitgave “Geven in Nederland 2013” die donderdag 25 april gepresenteerd wordt op het symposium ‘Kiezen om te delen. Filantropie in tijden van economische tegenwind’ op de Vrije Universiteit in Amsterdam. ... lees meer

Niet meer, maar betere informatie

Vorige week dinsdag presenteerde de International Integrated Reporting Council (IIRC) haar raamwerk voor geïntegreerde rapportage. Woensdag volgde de EU met een wetsvoorstel om meer maatschappelijke informatie in het financieel jaarverslag op te nemen. En in het voorjaar ziet de vierde generatie van het Global Reporting Initiative het daglicht. ... lees meer

Procesindustrie slaat handen ineen voor duurzame toekomst

Multinationals en MKB-bedrijven ondertekenden vanmiddag een duurzaamheidsmanifest. Hiermee willen zij uiting geven aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de verduurzaming van de samenleving. Zij deden deze toezegging op de openingsavond van het Europese congres over procestechnologie: ‘Shaping a Sustainable Future, a partnership of Academia, Industry and Society’ dat in Den Haag plaatsvindt van 21 april – 25 april 2013. ... lees meer

Communicatieprofessionals onderschatten waarde van MVO

Terwijl 75 procent van het publiek en ruim 50 procent van de pers interesse heeft in wat bedrijven doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), verwerkt slechts 25 procent van de bedrijven MVO-activiteiten in hun communicatie-uitingen. Willem Lageweg, directeur van kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland, riep daarom bij de uitreiking van de Corporate Reputation Award van het Reputation Institute op 18 april jl. de aanwezige communicatiedirecteuren op MVO structureel op te nemen in hun communicatiebeleid. Dat gaat hen helpen bij zowel het inspireren en motiveren van hun medewerkers als bij het creëren van een beter imago van hun bedrijf in de buitenwereld. ... lees meer