Best Global Green Brands 2013: Duurzaamheid onderscheidende kracht van beste merken

Interbrand, ’s werelds leidende merkenadviesbureau en auteur van het jaarlijkse Best Global Brands rapport, maakt vandaag de resultaten voor 2013 bekend. De automotive sector domineert met Toyota (#1), Ford (#2) en Honda (#3), die de top 3 vormen. Nissan (#5), Ford (#2), Nokia (#9) en UPS (#32) zijn de snelste stijgers en tot de binnenkomers behoren merken als Nestlé (#14), Kia (#37), ZARA (#48) en Colgate (#50). ... lees meer

CEO Ahold benoemd als nieuwe covoorzitter Consumer Goods Forum

Ahold heeft vandaag aangekondigd dat CEO Dick Boer is benoemd tot covoorzitter van het Consumer Goods Forum (CGF), het wereldwijde, netwerk voor de consumentengoederen industrie. In het CGF zitten de CEO’s en senior management van ruim 400 retailers, producenten en andere stakeholders uit 70 landen. De andere vandaag benoemde covoorzitter is Nestlé CEO Paul Bulcke. Het nieuws werd vandaag na de vergadering van de Raad van Bestuur van het CGF in Tokio bekendgemaakt. ... lees meer

Nederlandse infrasector en Rijk gaan samen voor duurzaam

Meer duurzame innovatie, meer energiebesparing en meer doen met minder budget. Dit zijn enkele van de doelen van de Green Deal Grond-Weg-Waterbouw die vandaag door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat, het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Defensie, ProRail en 17 andere partijen is ondertekend. Met deze Green Deal wordt de overgang naar een duurzame spoor, grond-, water- en wegenbouwsector versneld. Kern van de Aanpak Duurzaam GWW is dat vanaf een zo vroeg mogelijke fase in projecten zaken als energiebesparing, leefbaarheid en beperking materialen en grondstoffen, worden meegenomen in de ambities. Het is een gezamenlijk initiatief van zowel opdrachtgevers, opdrachtnemers als kennisinstellingen. ... lees meer

Brancheverenigingen gaan mvo-initiatieven bundelen

De bij het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) aangesloten brancheorganisaties in de mobiliteitsbranche slaan de handen ineen op het gebied van duurzaamheidsprogramma’s. Doel van deze samenwerking: een eenduidige set van certificaten over duurzaamheid en MVO voor de gehele mobiliteitsbranche. Dat maakte ARN samen met de aangesloten brancheverenigingen bekend tijdens de persbijeenkomst in Het Nieuwe Rijden Elektrisch Vervoer Centrum op 11 juni jl. De gezamenlijke stichting IVDM heeft haar uitvoering ondergebracht bij ARN. ... lees meer

MVO Platform publiceert visiestuk ‘Actief overheidsbeleid, transparante bedrijven’

Bedrijven moeten transparant zijn, ook over hun impact op de maatschappij. Het MVO Platform vraagt regie van de overheid om meer transparantie te bereiken. Bedrijven moeten niet alleen aan hun aandeelhouders verantwoording afleggen maar ook aan andere belanghebbenden, zoals consumenten, omwonenden of gedupeerden van misstanden door bedrijven. ... lees meer

Baanbrekende theatervoorstelling over nieuwe economie

Een theatervoorstelling die een breed publiek aan het denken zet over de nieuwe economie. Compleet met een boek dat de achtergronden van onze nieuwe economische toekomst beschrijft met totaal nieuwe inzichten. Dat is de unieke formule van de avondvullende voorstelling ‘Zeven Vensters’, die eenmalig speelt op dinsdag 10 september 2013 in het Haagse theater Diligentia. Het is een episch theater gebaseerd op het nieuwe, baanbrekende managementboek ‘Zakendoen in de Nieuwe Economie – Zeven vensters op succes’, van auteur Marga Hoek. ... lees meer

Nederlandse belastingverdragen leiden tot enorme inkomstenverliezen in ontwikkelingslanden

Nederland functioneert als doorvoerland voor internationale investeringsstromen en faciliteert hiermee belastingontwijking. Een centraal element van dit fiscale beleid is het uitgebreide Nederlandse netwerk van belastingverdragen. Dubbele belastingverdragen of akkoorden (DTA’s) verlagen vennootschapsbelasting en helpen bedrijven om winst uit operationele landen te verschuiven naar belastingparadijzen. Uit het nieuwe SOMO-rapport ‘Moet Nederland belastingverdragen afsluiten met ontwikkelingslanden?’ blijkt dat Nederlandse DTA’s leiden tot enorme inkomstenverliezen in ontwikkelingslanden. Dit is in tegenspraak met beleidscoherentie van de Nederlandse overheid voor ontwikkeling. ... lees meer

Consument besteedde vorig jaar 25% meer geld aan duurzaam voedsel

Consumenten hebben in 2012 meer uitgegeven aan duurzaam geproduceerd voedsel. De omzet steeg met 25,2 procent tot ruim €2,2 miljard. Dat de totale omzet van voedsel in Nederland nog licht stijgt is daarmee geheel te danken aan de toename van uitgaven aan duurzaam voedsel. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. ... lees meer

Consumenten kiezen voor een duurzamere winkelstraat

Rank a Brand vecht voor een duurzame winkelstraat en zoekt sinds vorige week de steun van consumenten en bedrijven via het platform Oneplanetcrowd.nl. Bij elk inlegbedrag biedt Rank a Brand een tegenprestatie, zoals waardebonnen van duurzame voorlopers zoals H&M, La Place, Pants to Poverty, The Optimist en Mud Jeans. Inmiddels is er 10 procent van het streefbedrag binnen gehaald. ... lees meer

Companies to benefit as CDP and GRI collaborate to harmonize reporting frameworks

CDP, the only global platform for companies and cities to disclose and manage their environmental impacts, and Global Reporting Initiative (GRI), providers of the most widely used comprehensive Sustainability Reporting Guidelines in the world, have signed a memorandum of understanding (MoU) that will see the two not-for-profits work together to align areas of their reporting frameworks. ... lees meer

Greenpeace actie kantoren Heineken en FrieslandCampina

Greenpeace voerde gisteren actie bij de kantoren van Heineken (Heineken Experience in Amsterdam) en FrieslandCampina door de ingangen te blokkeren met een grote wiek van een windmolen. De wieken herinneren de multinationals eraan dat zij onmisbaar zijn om Nederland op schone energie te laten draaien. ... lees meer