Hoe kijken facility managers of schoonmaakbedrijven tegen maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) aan? Is het een verplicht nummer of een werkelijke drang om een betere wereld achter te laten? Service Management (zusterblad van Facto Magazine) doet, ondersteund door Diversey, onderzoek naar mvo. Wie mee wil doen aan het onderzoek kan hier een vragenlijst invullen. Klik hier om […]
...
lees meer
Wereldwijd zijn topbestuurders het erover eens dat het meten van invloed die bedrijven hebben op de omgeving waarin ze opereren nodig is om risico’s beter te beheersen. Maar liefst 93 procent gelooft dat het tonen van impact van de bedrijfsvoering op werkgelegenheid, milieu en belastingen leidt tot betere beslissingen en een sterkere reputatie. Nu meten […]
...
lees meer
Wat is Duurzaam Verpakken? En wat is de duurzaamste verpakking voor mijn product? De publicatie: ‘Duurzaam Verpakken, verpakken voor de circulaire economie’ is bestemd voor iedereen die rekening wil houden met het milieu bij het ontwerp van een product-verpakkingscombinatie. Deze nieuwe, gratis publicatie biedt concrete aanknopingspunten en inspirerende voorbeelden om hier praktisch mee aan de slag te gaan. Van kaas tot eieren […]
...
lees meer
Als duurzaam en verantwoord ondernemen goed ingebed is in de manier waarop ondernemingen dagelijks worden bestuurd, dan wordt ‘corporate responsibility’ echt ‘serious business’. Dat zei Jan Peter Balkenende namens de Dutch Sustainable Growth Coalition vanmiddag. Deze groep van acht Nederlandse multinationals presenteerden de publicatie ‘Leadership and Corporate Governance for Sustainable Growth Business Models’. VNO-NCW steunt […]
...
lees meer
De kamerleden Klaver (GroenLinks) en Merkies (SP) hebben vandaag aan de minister van Veiligheid en Justitie en de staatssecretaris van Financiën vragen gesteld over het Nederlands verzet tegen country-by-country reporting voor internationaal opererende ondernemingen. Vragen: 1 Bent u bekend met het bericht dat de Nederlandse regering in Raadsverband “woordenrijk bezwaren aanvoert” tegen een EU-brede verplichting tot country-by-country reporting […]
...
lees meer
In order to enhance sustainability within the supply chain the chemical companies BASF, Bayer, Evonik Industries, Henkel, LANXESS and Solvay joined forces in the Together for Sustainability (TfS) initiative. The TfS initiative has successfully concluded its first year of piloting sustainability assessments and audits in global supply chains. TfS aims at developing and implementing a […]
...
lees meer
Recent is een onderzoekspaper gepubliceerd naar hoe banken vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid duurzaamheid bij bedrijven kunnen stimuleren. Conclusie van het onderzoek is dat banken zo snel mogelijk weer terug moeten naar hun oorspronkelijke maatschappelijke rol. De primaire taken liggen hierbij vooral op het financieringsvlak, het betalingsverkeer en het sparen. Banken die als spin in het maatschappelijk web […]
...
lees meer
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 19 september 2013, over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en arbeidsomstandigheden in Bangladesh . Klik hier voor het verslag (pdf)
...
lees meer
Bedrijven moeten werken aan hun geloofwaardigheid als het gaat om het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgens veel burgers doen bedrijven aan greenwashing en doen ze zich duurzamer voor dan zij in de praktijk zijn. Dit vooroordeel wordt gevoed door gevallen in de praktijk. Lees hier het volledige artikel.
...
lees meer
Volgens een onderzoek van JungleMinds (ter voorbereiding op de FD Henri Sijthofprijs 2013) heeft 84% van de AEX fondsen een aparte kop in de hoofdnavigatie op de website die verwijst naar het onderdeel MVO/duurzaamheid. Binnen de Midkap / overige fondsen is dit respectievelijk 60% en 16%. Op de rest van de websites is MVO slechts […]
...
lees meer
Ondanks hevig verzet van de internationale, gevestigde bouwlobby gaat Europa onderzoeken hoe de milieuprestaties van bouwproducten met elkaar vergeleken kunnen worden. Lees hier het volledige artikel.
...
lees meer
Unilever en Solidaridad hebben vandaag bekend gemaakt een samenwerkingsverband aan te gaan om de duurzame ontwikkeling van de suikerriet industrie in Centraal-Amerika te bevorderen. Het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst werd vandaag gevierd tijdens de lancering van de Solidaridad campagne: “How to change the world with sugarcane.” Het initiatief ondersteunt het streven van Unilever om met […]
...
lees meer