Allard Castelein start als Speciaal Vertegenwoordiger Grondstoffenstrategie

De beschikbaarheid van kritieke grondstoffen en halfproducten voor de Nederlandse en Europese industrie is niet alleen de basis van de economie, maar ook essentieel voor onze veiligheid, de energietransitie en digitalisering. Daarom zet het kabinet in op het afbouwen van risicovolle afhankelijkheden in productieketens en het vergroten van de leveringszekerheid. Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken […] ... lees meer

Het kán: van afvalplastic naar woning

Woningcorporatie Parteon, stichting Clean2Anywhere en gemeente Zaanstad gaan samen twintig woningen produceren die gemaakt zijn van gerecycled materiaal. De woningen worden volledig gebouwd op de productielocatie, veelal door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. De woningen zijn geheel verplaatsbaar en méér dan CO2-neutraal. De afgelopen maanden is een samenwerking opgezet tussen Clean2Anywhere, Parteon, Werkom en […] ... lees meer

Nespresso introduceert nieuwe, prikkelende videoserie ‘Mandy tot op de bodem’

Nespresso kondigt aan dat de nieuwe driedelige YouTube-serie ‘Mandy tot op de bodem’ sinds deze week volledig online staat. Mandy Woelkens, bekend mediagezicht, lifestyle-icoon en hoofdredacteur van LINDA.meiden, zoekt in de serie tot op de bodem uit hoe het zit met maatschappelijke en actuele topics. Daarbij gaat ze openhartig in gesprek met Nespresso en een […] ... lees meer

ING Onderzoek: Vertraging verduurzaming bedrijven door verminderd ondernemersklimaat

De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door het onzekere ondernemersklimaat, dat gepaard gaat met onder andere de uitslag van de verkiezingen in Nederland. Bedrijven vinden verduurzaming nog steeds belangrijk, maar hebben er minder prioriteit voor. Er spelen andere fundamentele […] ... lees meer

Jongeren vinden minder dan ouderen dat ze zelf klimaatbewust leven

In 2023 bleek dat jongeren tussen de 18 en 25 jaar zichzelf minder klimaatbewust vinden leven dan oudere leeftijdsgroepen dat van zichzelf vinden. Jongeren gedragen zich doorgaans ook minder milieuvriendelijk, bijvoorbeeld omdat zij vaker vliegen. Of ze daarbij vliegschaamte ervaren, verschilt niet van de meeste andere leeftijdsgroepen. Dit meldt het CBS in het kader van […] ... lees meer

Rode Kruis roept het bedrijfsleven op: wees voorbereid op gevolgen klimaatverandering

In Mongolië is het deze week -50 graden en drinken mensen noodgedwongen sneeuw, omdat alles is bevroren. In Rio liep de gevoelstemperatuur vorige week op tot maar liefst +60 graden. Zomaar twee voorbeelden van het extreem weer, veroorzaakt door klimaatverandering, waar we mee te maken hebben. We breken weerrecord na weerrecord. Overal ter wereld verleent […] ... lees meer

De nieuwe EcoBrick gevelsteen: duurzaam én betaalbaar bouwen

Een duurzame gevelbaksteen met 35% minder volume en gewicht, dát is de EcoBrick van Wienerberger. Vanaf dit jaar wordt de EcoBrick ook in ons land op energie-efficiënte wijze geproduceerd in de vernieuwde en gerobotiseerde productielocatie in Azewijn. Met digitaal engoberen wordt de nieuwe serie EcoBrick ColourCrafted voorzien van kleur en karakter. Minder grondstoffen en een […] ... lees meer

CO2-rapportageplicht mobiliteit werknemers nog ‘black box’ voor organisaties

Organisaties met meer dan 100 werknemers moeten vanaf de zomer gegevens aanleveren over het woon-werk en zakelijk verkeer van werknemers, om CO2-uitstoot te verminderen. Bedrijven tasten momenteel vaak in het duister, want het is nu nog niet duidelijk hóe je dit moet vastleggen. Uit een steekproef van AFAS Software onder honderden bedrijven bleek al dat […] ... lees meer

Negen voedingsmerken maken recepten standaard vega

Conimex, Fairtrade Original, Jumbo, Knorr, Koh Tai, Patak’s en Plus passen op verzoek van Wakker Dier hun verpakkingen aan, zodat de helft van de recepten daar volledig vegetarisch of vegan wordt. Bij Grand’Italia en Lassie is dit nu al het geval. “Deze merken inspireren de consument en laten zien dat je niet elke dag ouderwets met vlees […] ... lees meer

Royal Swinkels introduceert FreeBrew: Biologisch gebrouwen craft soda

Nederland is een nieuw ambachtelijk gebrouwen volwassen frisdrank rijker. Royal Swinkels introduceert een smaakvolle en caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken […] ... lees meer

Lancering Impact Fair in Koninklijke Jaarbeurs

De eerste Impact Fair is meteen Europa’s grootste evenement voor iedereen die een positieve impact wil maken. Op 4, 5 en 6 april komen in Koninklijke Jaarbeurs impactvolle organisaties, goede doelen en social enterprises samen om antwoord te geven op de vraag: hoe maak je meer impact? Van Impact Centre Erasmus en UNICEF tot Natuurhuisje.nl, […] ... lees meer

PBL en TNO: vergroten aanbod hernieuwbare brandstoffen cruciaal voor klimaatneutrale mobiliteit in 2050

De vraag naar hernieuwbare brandstoffen neemt door de energietransitie fors toe, vooral vanuit de lucht- en scheepvaart. Dit legt een groot beslag op de beschikbare hernieuwbare energie in Nederland en concurreert met andere sectoren, zoals de industrie. Om in 2050 klimaatneutraal te vliegen, varen en rijden moet het aanbod van duurzame brandstoffen drastisch omhoog. Ook […] ... lees meer