Mogelijk als eerste wetenschapper in Nederland houdt Jan Jonker een verantwoordingsrede. Op vrijdag 13 november kijkt de hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit terug op vijf jaar hoogleraarschap met een zaal vol mensen uit de maatschappij: van ondernemers tot ex-studenten. ‘Op 1 januari aanstaande ben ik vijf jaar hoogleraar en in die tijd ben […]
...
lees meer
Internationale klimaatinitiatieven (onder meer van bedrijven en steden) buiten de mondiale klimaatonderhandelingen zouden in 2020 kunnen resulteren in een vermindering van de broeikasgasuitstoot van 2,5 GtCO2-equivalenten, en 5,5 GtCO2-eq in 2030, vergeleken met een scenario zonder klimaatbeleid. Dit is ongeveer dezelfde hoeveelheid als nationale overheden hebben beloofd te verminderen in de context van de VN […]
...
lees meer
In samenwerking met Schone Kleren Campagne heeft Rank a Brand Nederlandse kledingmerken onderzocht op hun duurzaamheidsprestaties. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlandse merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus nemen. Van een van de meest welvarende landen ter wereld mag je toch wel een grotere rol verwachten als het gaat […]
...
lees meer
Grote bedrijven hebben een legitimiteitsprobleem. Zij willen wel de lusten, maar niet de lasten. De cultuuromslag moet van binnenuit komen. Groot en internationaal worden als bedrijf getuigt van ondernemerschap, daar is niets mis mee. Maar het leidt niet alleen tot voordelen, het brengt ook lasten met zich mee; toenemende verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om belasting te […]
...
lees meer
Nederlandse bedrijven gaan internationaal werken aan de verdere ontwikkeling en marktintroductie van biomassaverbranding, vergassing, vergisting, pyrolyse en bioraffinagetechnieken. Dit gebeurt binnen de International Energy Agency (IEA) Bioenergy. De samenwerking richt zich op biomassaproductie, -handel én toepassing als brandstof. Door toepassing van bio-energie kan Nederland tegemoetkomen aan de doelstellingen van het Energieakkoord. De implementatie kan versneld […]
...
lees meer
Op 17 november 2014 werd in Den Haag het Convenant ten aanzien van de verbeteringen in de steenkolenketen ondertekend door minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, minister Kamp van Economische Zaken, en vijf energiebedrijven: RWE Benelux holding BV, NV EPZ, NV Nuon Energy, E.ON Benelux NV en GDF SUEZ Energie Nederland NV. In dit […]
...
lees meer
De vorige week verkozen MVO Manager van het Jaar 2015, Birgitta Kramer van Vitens, opende vanochtend de nieuwe beursweek van de Amsterdamse effectenbeurs Euronext met de gongslag. Ook de andere genomineerden, Fokko Wientjes (DSM) en Harry Hofman (Strukton) waren bij de ceremonie aanwezig evenals vertegenwoordigers van de organisatoren van de verkiezing: Jaska de Bakker (CFO) […]
...
lees meer
Meer nog dan in consumentenmarkten is het in B2B nodig om bedrijfsvoering, proposities en producten te verduurzamen om concurrerend te blijven. Vier van de tien organisaties kijkt bij de keuze van een leverancier naar de milieuprestaties en 32% let op sociale aspecten, zo blijkt uit de Nationale Duurzaamheidsmonitor 2015. MVO dichter op de business Daar […]
...
lees meer
Een derde van de logistieke bedrijven heeft een duurzaamheidsstrategie. De helft van de logistiek dienstverleners en verladende organisaties meet ook daadwerkelijk duurzaamheid in harde kpi’s. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek Logistiek dat Logistiek.nl samen met ABN Amro houdt. Ruim tweehonderd respondenten, veelal werkzaam als logistiek manager of directeur bij logistiek […]
...
lees meer
Ondernemers verschillen van elkaar voor wat betreft het al dan niet investeren in duurzame energiemaatregelen. Het gericht inspelen op hun drijfveren en barrières biedt kansen om de verduurzaming van bedrijventerreinen te versnellen. Op basis van een vragenlijstonderzoek onder een groep ondernemers zijn persona’s (typen ondernemers) opgesteld die daarbij kunnen helpen. Op bedrijventerreinen valt veel energiewinst […]
...
lees meer
Eerder deze week was de start van Food Lab 2015: een competitie voor innovatieve start-ups in de foodsector. Deze competitie is geïnitieerd door communicatiebureau Ketchum in samenwerking met Albert Heijn, Food Valley NL en Rabobank. Startups worden uitgedaagd om na te denken over innovatieve oplossingen voor de verduurzaming van de voedselketen en hierover in gesprek […]
...
lees meer
Meer dan 50 young professionals van bedrijven als Siemens, DSM en Nationale Nederlanden hebben in Den Haag met elkaar gewerkt aan een betere wereld en nieuwe groei van hun bedrijf. Aan de hand van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties hebben zij concreet richting gegeven aan de rol en impact van de grootste werkgevers van […]
...
lees meer