Ecover introduceert eerste palmolievrije schoonmaakproduct in Europa

Als deel van de missie om palmolie en palmpitolie in het volledige assortiment te vervangen, innoveert Ecover met algenolie in vloeibaar wasmiddel: een belangrijke mijlpaal in de wereldwijde campagne ten voordele van het tropische regenwoud, de vermindering van de koolstofemissies en lokaal geproduceerde grondstoffen. Ecover kondigt vandaag aan dat zij als eerste schoonmaakmiddelenproducent wereldwijd palmolie […] ... lees meer

Promotie op gebied van maatschappelijke impact meting

Op vrijdag 11 april 2014 vindt de promotie plaats van Kellie Liket. De titel van het proefschrift is ‘Waarom ‘goed’ doen, niet goed genoeg is. Essays over maatschappelijke impact meeting’. Promotor is professor Harry Commandeur (Erasmus School of Economics) en co-promotor is dr. Karen Maas. Daarnaast bestaat de beoordelingscommissie uit professor Lucas Meijs (Rotterdam School of Management), professor Pursey Heugens (Rotterdam School of Management) en professor Ruerd […] ... lees meer

ING Group has published its 19th Sustainability Report: “Simpler, stronger, sustainable”

ING Group has published its 19th Sustainability Report: “Simpler, stronger, sustainable” (PDF). This report provides an overview of our sustainability approach, actions and performance in 2013. The updates are supported by data on key priority areas such as sustainable financing and investment, increasing the financial capability of our customers, environmental performance of our operations, our community […] ... lees meer

Trillions of Dollars of Public Spending to be Directed Towards Greening Global Markets

A new global programme, launched Tuesday, will harness the power of the trillions of dollars that governments spend on public procurement each year towards a shift to a more resource-efficient world. The Sustainable Public Procurement (SPP) Programme – the first action to get underway as part of the 10-Year Framework of Programmes on Sustainable Consumption […] ... lees meer

Beantwoording kamervragen onvoldoende presteren supermarkten op het gebied arbeidsomstandigheden ontwikkelingslanden

Minister Ploumen heeft de kamervragen van het lid Voordewind (CU) beantwoord over de test van de Consumentenbond, waaruit blijkt dat supermarkten onvoldoende presteren op het gebied van arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden. Vraag 1Kent u de test van de Consumentenbond over verantwoord inkopen door de vijf grootste supermarkten? 1) AntwoordJa. Vraag 2Wat vindt u van de uitkomsten van […] ... lees meer

Gispen kiest voor circulair ondernemen

Het streven van Gispen voor het creëren van optimale werk-, zorg-, leer en woonomgevingen vraagt nu inspanning én voorbereidingen op onze toekomst. Daarom zet Gispen in op circulaire economie.  Kernwaarden Duurzaamheid, Innovatie, Inspiratie & Design zijn onze kernwaarden en deze sluiten naadloos aan op de ontwikkelingen op het gebied van circulaire economie. Circulaire economie streeft […] ... lees meer

Minister Ploumen rapporteert Kamer over gesprek met Bettercoal

Op 4 februari jl. sprak Minister Ploumen met de directeur en de bestuursvoorzitter van Bettercoal. Doel van het gesprek was een nadere kennismaking met ‘Bettercoal’ en een gedachtewisseling over de wijze waarop de in Nederland actieve energiebedrijven hun ketenverantwoordelijkheid kunnen invullen via Bettercoal. Het succes van het convenant dat de minister met de energiebedrijven wil gaan […] ... lees meer

Kledingbedrijven geven geen inzicht in aanpak gebonden (kinder)arbeid in India

De meeste Nederlandse en internationale bedrijven die kleding uit de Zuid-Indiase deelstaat Tamil Nadu importeren weigeren inzicht te geven in wat zij doen om ‘gebonden arbeid’ bij hun leveranciers te bestrijden. Naar schatting ruim 100.000 jonge kinderen en tienermeisjes zijn het slachtoffer van ‘gebonden arbeid’ ofwel ‘moderne slavernij’. Deze meisjes – meestal ‘kasteloos’ (Dalit) – […] ... lees meer

Marketeers worstelen met het ‘hogere doel’ van het bedrijf

Twee derde van de marketeers heeft in de onderneming te maken met een fundamentele herbezinning op de corporate positionering en het ‘hogere doel’ van de onderneming. Bijna alle marketeers (90% ) vinden ‘purpose’ belangrijk voor de groei van het bedrijf en merken, maar veel van hen hebben moeite de effecten te meten. Dat blijk uit de […] ... lees meer

Stichting Green IT Amsterdam roept op tot samenwerking voor duurzame datacenter­industrie

De datacenterindustrie staat traditioneel bekend als een energie-intensieve industrie. Mede veroorzaakt door de snelle groei van de sector, als gevolg van de groeiende digitalisering van onze wereld. Green IT Amsterdam roept daarom op tot samenwerking om de duurzame datacenterindustrie in de regio Amsterdam maar ook daarbuiten verder te versterken en de ontwikkeling waar de afgelopen jaren zo […] ... lees meer

Nederland en Frankrijk samen voor MVO

Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en de Franse minister Nicole Bricq (Buitenlandse Handel) hebben de handen ineen geslagen om verantwoord zakendoen te bevorderen. Maandag riepen zij in een gezamenlijke verklaring op tot een mondiaal partnerschap voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Met de verklaring willen Bricq en Ploumen mvo hoger op de agenda krijgen […] ... lees meer

World’s largest automakers reach unprecedented agreement on responsibility expectations for suppliers

Two leading corporate responsibility business associations, AIAG and CSR Europe, facilitator of the European Automotive Working Group on Supply Chain Sustainability, today announced an unprecedented agreement has been reached among 14 global automakers on a set of standards outlining expectations for suppliers on key responsibility issues including human rights, environment, working conditions and business ethics.  Participating members aligned […] ... lees meer