Unilever breidt haar ambitie gericht op duurzaam leven uit

Unilever heeft een derde jaar van goede voortgang van het Unilever Sustainable Living Plan bekendgemaakt, alsmede haar voornemen om haar ambitie gericht op duurzaam leven verder uit te breiden om wereldwijd op een bredere schaal verandering teweeg te brengen. (Bericht alleen uitgegeven in het Engels.) Unilever expands Sustainable Living Ambition London/Rotterdam, 28 April 2014: Unilever has […] ... lees meer

SER: sectoren pakken samen met de overheid en maatschappelijke organisaties internationale MVO-risico’s in keten aan

De SER bepleit dat sectoren en bedrijven het initiatief nemen convenanten over internationaal MVO te sluiten met de overheid en maatschappelijke organisaties. Daarmee ontstaat een nieuw instrument om risico’s op schendingen van mensenrechten en schade aan milieu in de keten substantieel aan te pakken. Voor werknemers en lokale gemeenschappen leidt dit tot betere bescherming tegen […] ... lees meer

Bedrijfsleven wil structurele en concrete aanpak voor IMVO

Het Nederlandse internationale bedrijfsleven gaat omstandigheden in het (verre) buitenland, waarbij het zelf betrokken is in de productieketen, waar mogelijk verbeteren. Dat staat in het SER-advies ‘IMVO Convenanten’. Bedrijven willen af van de huidige incidentenaanpak. Zij zien meer in een structurele oplossing, waarbij meerdere partijen een concrete bijdrage leveren. Want bedrijven erkennen dat zij complexe […] ... lees meer

Philips wint Reputatie CSR award

De investeringen van Philips op het gebied van Groene Innovatie en de Circulaire Economiebenadering bezorgden Philips de Reputatie CSR award. Hans de Jong licht toe: ‘Alle sectoren hebben bijgedragen aan een stevige omzetgroei van onze Groene Producten. Zo heeft de Lighting divisie de CityTouch oplossing gelanceerd waarmee intelligente en flexibele regeling van weg-en straatverlichting mogelijk […] ... lees meer

Argwaan over goede bedoelingen MVO bedrijfsleven groeit gestaag

De achterdocht over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven is in 5 jaar tijd met bijna 40 procent gestegen. Consumenten denken steeds vaker dat bedrijven vooral commerciële motieven hebben om zich in te zetten voor mens, maatschappij en milieu. FrieslandCampina blijft het desondanks goed doen en heeft al vier jaar op rij het beste duurzaamheidsimago.  […] ... lees meer

Grote bedrijven tonen geen MVO met slecht betalingsgedrag

Grote bedrijven betalen zo traag dat ze hun leveranciers duperen. Met verantwoord ondernemen heeft die praktijk weinig te maken, betoogt econoom Rob Mulder. De steeds langere betalingstermijnen van grote bedrijven bezorgen hun leveranciers slapeloze nachten. De politiek laat de kwestie over aan de markt en de toezichthouders kijken toe. Maar hoe verhoudt dat betalingsgedrag van […] ... lees meer

Award voor onderzoek naar investeringen bedrijven in armoedeprojecten

Waarom investeren bedrijven in projecten die gericht zijn op armoedebestrijding? Die onderzoeksvraag leverde Ronald Venn, docent aan de opleiding Advanced Business Creation de Outstanding Paper Award 2014 op. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is helemaal ‘hot’ de afgelopen jaren, maar veel geld brengen deze projecten niet op. Waarom beginnen grote bedrijven dan wél aan dit soort sociale projecten. En […] ... lees meer

UTZ Certified start hazelnoot-project in Turkije

UTZ Certified begint een duurzaamheidsprogramma voor de teelt van hazelnoten in Turkije. Het 3-jarige pilot-project wordt uitgevoerd in de regio’s: Trabzon, Giresun en Duzce. UTZ verwacht dat circa 175 boeren zullen participeren. Bedrijven uit de sector, zoals Migros/ Delica AG,, Natra en de REWE Group hebben al laten weten het initiatief te ondersteunen.   UTZ is […] ... lees meer

Nieuwe Fairtrade sappen van Hero

Nederlands bekendste fruitmerk draagt een steentje bij aan de eerlijke handel in fruit. De vernieuwde natuurlijke fruitsappen van Hero zijn met liefde gemaakt van Fairtrade gecertificeerde ingrediënten, zonder onnodige toevoegingen. Een heerlijk en eerlijk fruitsap. Heerlijk omdat de sappen nu nog lekkerder zijn. Eerlijk omdat het sap is gemaakt van fruit van kleinschalige boeren in […] ... lees meer

Nederlandse ondernemers delen ervaringen met cradle to cradle

In een speciale bijlage bij het NRC  (d.d. 12 april 2014) over ‘Cradle to cradle in Nederland’, gaan diverse ondernemingen in op hun ervaringen. Eugène Sterken (CEO Koninklijke Ahrend) gaat in een openhartige gesprek in op onder andere de circulaire ambities van Ahrend, daarbij deed hij een appél aan de overheid en gaf hij de primeur […] ... lees meer

VBDO en OIKOS presenteren richtlijnen voor Tax Governance

Beursgenoteerde ondernemingen hebben duurzaam belastingbeleid nog niet hoog op de agenda. Dat zeggen Oikos en de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Vandaag lanceren de organisaties samen een publicatie met zes ‘tax governance principles’. Dat beursgenoteerde ondernemingen duurzaam belastingbeleid nog niet hoog op de agenda hebben, blijkt onder meer uit de antwoorden op vragen […] ... lees meer