Waarom Klimaattop Parijs moet slagen volgens 8 CEO’s

Na de mislukking van de klimaattop in Kopenhagen, is alle hoop gevestigd op die in Parijs. Na 30 november zal blijken of de politiek ook echt afspraken maakt om verslechtering van het klimaat te remmen. Het bedrijfsleven is al lang aan de slag gegaan. Maar er kan veel meer als de politiek nu levert. Acht […] ... lees meer

Groeiend aantal bedrijven hanteert nieuwe manier van geïntegreerd rapporteren

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft Deloitte, dit jaar in samenwerking met MVO Nederland, een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin Nederlandse bedrijven “Integrated Reporting (<IR>)” toepassen. Bedrijven laten daarbij niet alleen zien hoe zij op financieel gebied waarde creëren, maar ook hoe zij op niet-financiële gebieden, zoals bijvoorbeeld op gebied van personeel, maatschappij of […] ... lees meer

CBS: CO2-uitstoot groeit veel harder dan economie

De CO2-uitstoot in Nederland stijgt sneller dan de economische groei. In het derde kwartaal van 2015 lag de uitstoot 6,8 procent hoger dan een jaar eerder. De economie groeide in diezelfde periode met 1,9 procent. Hogere productie van elektriciteit en meer verkeer zijn onder meer oorzaken voor de toename. Dit meldt CBS. Het was het […] ... lees meer

One2Born, Ioniqa en LEA winnen Herman Wijffels Innovatieprijzen

Een nabroedhouder, een recycletechniek voor PET en een zorgrobot hebben de Herman Wijffels Innovatieprijs 2015 gewonnen. One2Born, Ioniqa en de LEA wonnen elk 30.000 euro die ze kunnen gebruiken om hun innovatie door te ontwikkelen. Daarnaast verwerven zij toegang tot het internationale netwerk van de Rabobank.  Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter van de Rabobank, en Herman Wijffels […] ... lees meer

ABN AMRO opent eerste energieneutrale bankkantoor van Nederland

ABN AMRO heeft in Alkmaar het eerste energieneutrale bankkantoor van Nederland geopend. Het pand voorziet zichzelf voor 100 procent van energie. Johan van Hall, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur ABN AMRO, verrichtte woensdag 11 november de opening. Het kantoor ontving op deze dag een BREEAM Excellent certificaat voor gebouwen, dé Europese norm voor duurzaamheidsprestaties. […] ... lees meer

Voor veevoer wordt nog steeds op grote schaal oerwoud gekapt

Milieudefensie wil dat Nederlandse veevoerbedrijven stoppen met import van soja- en palmproducten en kiezen voor regionaal veevoer. Uit onderzoek van Alterra en Livestock Research, onderzoeksinstituten van Wageningen University and Research centre, blijkt dat, ondanks het voornemen van veevoerbedrijven om meer Europese grondstoffen te gebruiken, het percentage soja- en palmproducten van buiten Europa in ons veevoer […] ... lees meer

‘Iedere hoogleraar zou na vijf jaar verantwoording moeten afleggen’

Mogelijk als eerste wetenschapper in Nederland houdt Jan Jonker een verantwoordingsrede. Op vrijdag 13 november kijkt de hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit terug op vijf jaar hoogleraarschap met een zaal vol mensen uit de maatschappij: van ondernemers tot ex-studenten. ‘Op 1 januari  aanstaande ben ik vijf jaar hoogleraar en in die tijd ben […] ... lees meer

Klimaatinitiatieven bedrijven e.a. leveren even veel op als internationale beloftes overheden

Internationale klimaatinitiatieven (onder meer van bedrijven en steden) buiten de mondiale klimaatonderhandelingen zouden in 2020 kunnen resulteren in een vermindering van de broeikasgasuitstoot van 2,5 GtCO2-equivalenten, en 5,5 GtCO2-eq in 2030, vergeleken met een scenario zonder klimaatbeleid. Dit is ongeveer dezelfde hoeveelheid als nationale overheden hebben beloofd te verminderen in de context van de VN […] ... lees meer

Schone kleren geen prioriteit voor Nederlandse kledingmerken

In samenwerking met Schone Kleren Campagne heeft Rank a Brand Nederlandse kledingmerken onderzocht op hun duurzaamheidsprestaties. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlandse merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus nemen. Van een van de meest welvarende landen ter wereld mag je toch wel een grotere rol verwachten als het gaat […] ... lees meer

Multinationals moeten naast lusten ook lasten willen

Grote bedrijven hebben een legitimiteitsprobleem. Zij willen wel de lusten, maar niet de lasten. De cultuuromslag moet van binnenuit komen. Groot en internationaal worden als bedrijf getuigt van ondernemerschap, daar is niets mis mee. Maar het leidt niet alleen tot voordelen, het brengt ook lasten met zich mee; toenemende verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om belasting te […] ... lees meer