Na de mislukking van de klimaattop in Kopenhagen, is alle hoop gevestigd op die in Parijs. Na 30 november zal blijken of de politiek ook echt afspraken maakt om verslechtering van het klimaat te remmen. Het bedrijfsleven is al lang aan de slag gegaan. Maar er kan veel meer als de politiek nu levert. Acht […]
...
lees meer
Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft Deloitte, dit jaar in samenwerking met MVO Nederland, een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin Nederlandse bedrijven “Integrated Reporting (<IR>)” toepassen. Bedrijven laten daarbij niet alleen zien hoe zij op financieel gebied waarde creëren, maar ook hoe zij op niet-financiële gebieden, zoals bijvoorbeeld op gebied van personeel, maatschappij of […]
...
lees meer
De CO2-uitstoot in Nederland stijgt sneller dan de economische groei. In het derde kwartaal van 2015 lag de uitstoot 6,8 procent hoger dan een jaar eerder. De economie groeide in diezelfde periode met 1,9 procent. Hogere productie van elektriciteit en meer verkeer zijn onder meer oorzaken voor de toename. Dit meldt CBS. Het was het […]
...
lees meer
Experts predict that business will be key to the success of climate change action post-COP21 Summit in Paris next month, according to the findings from a new study exploring leadership on climate change. Whilst a significant majority (92%) of experts are confident that the UN conference on Climate Change will result in a global agreement, […]
...
lees meer
Een nabroedhouder, een recycletechniek voor PET en een zorgrobot hebben de Herman Wijffels Innovatieprijs 2015 gewonnen. One2Born, Ioniqa en de LEA wonnen elk 30.000 euro die ze kunnen gebruiken om hun innovatie door te ontwikkelen. Daarnaast verwerven zij toegang tot het internationale netwerk van de Rabobank. Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter van de Rabobank, en Herman Wijffels […]
...
lees meer
Wat is de waarde van schoonmaak in een ziekenhuis? Welke waarde creëert een gezond leefklimaat in je woning? Vier koplopende bedrijven stelden zichzelf een jaar geleden deze vragen en startten zo met het meten van hun sociale impact. In een nieuw whitepaper presenteren zij hun verhaal. Steeds meer bedrijven vinden dat het in de economie, […]
...
lees meer
ABN AMRO heeft in Alkmaar het eerste energieneutrale bankkantoor van Nederland geopend. Het pand voorziet zichzelf voor 100 procent van energie. Johan van Hall, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur ABN AMRO, verrichtte woensdag 11 november de opening. Het kantoor ontving op deze dag een BREEAM Excellent certificaat voor gebouwen, dé Europese norm voor duurzaamheidsprestaties. […]
...
lees meer
Milieudefensie wil dat Nederlandse veevoerbedrijven stoppen met import van soja- en palmproducten en kiezen voor regionaal veevoer. Uit onderzoek van Alterra en Livestock Research, onderzoeksinstituten van Wageningen University and Research centre, blijkt dat, ondanks het voornemen van veevoerbedrijven om meer Europese grondstoffen te gebruiken, het percentage soja- en palmproducten van buiten Europa in ons veevoer […]
...
lees meer
Mogelijk als eerste wetenschapper in Nederland houdt Jan Jonker een verantwoordingsrede. Op vrijdag 13 november kijkt de hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit terug op vijf jaar hoogleraarschap met een zaal vol mensen uit de maatschappij: van ondernemers tot ex-studenten. ‘Op 1 januari aanstaande ben ik vijf jaar hoogleraar en in die tijd ben […]
...
lees meer
Internationale klimaatinitiatieven (onder meer van bedrijven en steden) buiten de mondiale klimaatonderhandelingen zouden in 2020 kunnen resulteren in een vermindering van de broeikasgasuitstoot van 2,5 GtCO2-equivalenten, en 5,5 GtCO2-eq in 2030, vergeleken met een scenario zonder klimaatbeleid. Dit is ongeveer dezelfde hoeveelheid als nationale overheden hebben beloofd te verminderen in de context van de VN […]
...
lees meer
In samenwerking met Schone Kleren Campagne heeft Rank a Brand Nederlandse kledingmerken onderzocht op hun duurzaamheidsprestaties. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlandse merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus nemen. Van een van de meest welvarende landen ter wereld mag je toch wel een grotere rol verwachten als het gaat […]
...
lees meer
Grote bedrijven hebben een legitimiteitsprobleem. Zij willen wel de lusten, maar niet de lasten. De cultuuromslag moet van binnenuit komen. Groot en internationaal worden als bedrijf getuigt van ondernemerschap, daar is niets mis mee. Maar het leidt niet alleen tot voordelen, het brengt ook lasten met zich mee; toenemende verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om belasting te […]
...
lees meer