Onderzoek WorldGBC: ‘Retailers kunnen met duurzaamheidsmaatregelen klantbeleving en economische prestaties verbeteren’

Retailers kunnen met duurzaamheidsmaatregelen de klantbeleving, de medewerkersprestaties en de economische prestaties vergroten. Dat is de conclusie uit het rapport Health, Wellbeing and Productivity in Retail: The Impact of Green Buildings on People and Profit. Het deze week verschenen onderzoek is uitgevoerd door de WorldGBC en geeft retailers handreikingen voor het creëren van een een duurzamere en gezondere […] ... lees meer

SKAO publiceert Handreiking Aanbesteden Versie 3.0

SKAO heeft de Handreiking Aanbesteden Versie 3.0 gepubliceerd met daarin het EMVI criterium CO2-Prestatieladder voor aanbestedende diensten. De Handreiking richt zich op aanbestedende diensten (publieke opdrachtgevers) die aandacht willen geven aan duurzaam inkopen en overwegen het EMVI Criterium CO2-Prestatieladder toe te passen in aanbestedingen onder EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving). De beschreven methodiek kan ook door […] ... lees meer

Floortje Dessing neemt Kuyichi over

Het failliet gegane Haarlemse kledingbedrijf Kuyichi is overgenomen door Nukuhiva, het bedrijf van Floortje Dessing. Door het faillissement destijds raakten de 14 personeelsleden hun baan kwijt. Het pand in de Waarderpolder, in het Figee Center, is afgestoten. Bij curator Willemse meldden zich eerder geen partijen die het eerlijke kledingmerk, inclusief personeel en pand, wilden overnemen. […] ... lees meer

Duurzaamheid ei vaak betwijfeld

Van alle supermarktproducten roepen eieren bij consumenten de meeste vragen op over duurzaamheid. Dat blijkt uit de gebruikscijfers van de app van stichting Questionmark. Daarmee wordt voor het eerst zichtbaar welke productgroepen de meeste aandacht krijgen in de trend naar ‘bewust boodschappen doen’. De vraag naar duurzame producten is de afgelopen jaren sterk gestegen, bleek […] ... lees meer

Maatschappelijk bewust consumeren neemt gestaag toe in Nederland

Maatschappelijk bewust consumeren kent uiteenlopende verschijningsvormen: van boycotten van producten en diensten tot het buycotten (bewust wél kopen) ervan, en van het bedrijven van leefstijlpolitiek (bv. vegetariër worden of consuminderen) tot het leveren van ironische cultuurkritiek op de consumptiemaatschappij (culture jamming). De grootste groep maatschappelijk bewuste consumenten zijn buycotters: ongeveer een derde van de Nederlanders […] ... lees meer

Sociale innovatie vergroot kansen zakelijke dienstverleners

Hoewel de omzet in de zakelijke dienstlening stijgt, is een te grote focus op economisch herstel risicovol. Zo slagen niet alle ondernemers er in fundamentele ontwikkelingen – zoals digitalisering, nieuwe wetgeving en de transformatie van dienstverlener naar adviseur – effectief het hoofd te bieden. Bedrijven met een goede IT-infrastructuur en het vermogen hun verdienmodel opnieuw […] ... lees meer

Farmaceutische bedrijven schieten tekort bij bescherming consumenten

Veel farmaceutische bedrijven hebben tekortkomingen in de interne procedures die toezien op onder andere onderzoek en ontwikkeling, productie, marketing en sales. Daardoor scoren zij onvoldoende bij het bewaken van de kwaliteit van medicijnen voor patiënten en de wijze waarop medicijnen op de markt worden gebracht. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Sustainalytics in opdracht van […] ... lees meer

Rabobank: door samenwerking en dialoog de palmolieketen verduurzamen

Het Nationaal Contactpunt (NCP) OESO-richtlijnen heeft recent haar ‘Final Statement’ gepubliceerd over de dialoog die zij afgelopen jaar heeft gefaciliteerd tussen de Rabobank en Milieudefensie over verduurzaming van de palmolieketen. Het ‘Final Statement’ is een evenwichtige weergave van deze dialoog en heeft de volle instemming van de Rabobank; de aanbevelingen van het NCP neemt de […] ... lees meer

Klanttevredenheid en kostenbesparing in de logistiek belangrijker dan duurzaamheid

De hele logistieke sector heeft tegenwoordig de mond vol over ‘duurzaamheid’: de carbon footprint mag vooral niet te groot worden. Maar om managementniveau blijkt klanttevredenheid en kostenbesparing bovenaan de agenda te staan. Dat blijkt uit het rapport ‘Nationaal Duurzaamheidsonderzoek Logistiek’ van ABN AMRO en Logistiek.nl. Duurzaamheid is een belangrijk thema in de logistiek en zal […] ... lees meer

FNLI en CBL ondersteunen aanpassing beleidsregel mededinging en duurzaamheid

Vorig jaar achtte de ACM de verduurzamingsafspraken omtrent de Kip van Morgen in strijd met de Mededingingswet. Veel partijen, waaronder het bedrijfsleven, maakten zich zorgen dat deze uitspraak een rem zou zetten op andere en toekomstige verduurzamingsinitiatieven. Daarom hield het ministerie van Economische Zaken een consultatie om de Beleidsregel mededinging en duurzaamheid aan te passen. […] ... lees meer

The 10 Sustainable Business Trends for 2016

GreenBiz published the ninth annual report ‘The State of Green Business’ in partnership with Trucost. It continues the tradition of taking the pulse of corporate progress in sustainability, in the United States and around the world. It looks at both common measures (energy, waste and carbon) and some less-common ones (corporate reporting of natural capital profit or savings, for example, […] ... lees meer