MVO jaarverslag 2014 Arla Foods Nederland: kiezen voor impact

Natuurlijke zuivelproducten én een duurzame bedrijfsvoering. Dat typeert Arla Foods Nederland. De onderneming heeft afgelopen jaar 288 miljoen liter zuivel geproduceerd. Een stijging van 13 procent ten opzichte van 2013; een mooi resultaat dat op een verantwoorde en duurzame wijze is gerealiseerd. Een belangrijk thema voor Arla Foods in 2014 was het tegengaan van voedselverspilling. […] ... lees meer

Nieuwe webportal voor MVO verslaggeving!

In 1997 werd de International Corporate Environmental Reporting website (www.enviroreporting.com) opgericht door Folkert van der Molen (Van der Molen Environmental Internet Services). Milieuverslaggeving kwam toen internationaal sterk opzetten, duurzaamheidsverslaggeving bestond nog niet. Deze website bracht wereldwijd als eerste het actuele nieuws en gaf verwijzingen naar talrijke bronnen, handleidingen etcetera. In februari 1999 werd de websitewww.duurzaamheidsverslag.nl opgericht […] ... lees meer

AkzoNobel voegt vierde dimensie toe aan impactmeting

AkzoNobel onderzoekt nieuwe manieren om de bedrijfswaarde te vergroten via een unieke vierdimensionale benadering. Met de zogeheten 4D-methode wordt gekeken naar de totale waardeketen en worden zowel positieve als negatieve effecten gemeten op menselijk, sociaal, financieel en milieugebied. Dit innovatieve onderzoek, voor het eerst uitgevoerd bij het bedrijfsonderdeel Pulp & Performance Chemicals van AkzoNobel in […] ... lees meer

MVO Platform stuurt kamer brief over conflictgrondstoffen

MVO Platform heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd met betrekking tot conflictgrondstoffen. De winning van grondstoffen draagt in veel gevallen bij aan gewapende conflicten en schending van mensenrechten. Het is daarom terecht dat de Europese Commissie dat Europees wil aanpakken en met een wetsvoorstel komt. Het voorstel schiet echter op een aantal vlakken tekort […] ... lees meer

ROLO-fabriek van Nestlé bereikt zero waste

Een ROLO-fabriek in het noordoosten van Engeland heeft net als 71 andere fabrieken van voedingsconcern Nestlé de status van zero waste bereikt. Een nieuw vergistingssysteem zet cacao-afval van de productieprocessen om in hernieuwbare energie en schoon water. Hierdoor blijft er geen restafval achter. Dit blijkt uit het maatschappelijk jaarverslag 2014 Nestlé in society: Creating Shared […] ... lees meer

Nevedi blij met lancering duurzaamheidscriteria Europese importsoja

Steeds meer diervoederbedrijven in Europa gaan soja inkopen die voldoet aan minimumeisen voor duurzaamheid. Nevedi is bijzonder verheugd over de lancering van de Soy Sourcing Guidelines van de Europese koepelorganisatie FEFAC, vandaag in Brussel. De richtlijnen geven een aanbeveling voor een ‘basisniveau’ voor de inkoop van soja, daar waar de marktvraag naar verantwoorde soja niet […] ... lees meer

‘Greenwalkend’ Forbo doet mee aan Earth Hour

Forbo Flooring doet mee aan Earth Hour en doet het licht in haar fabrieken aankomende zaterdag voor een uur uit. Volgens directeur operations Jelle van der Zwaan sluit Earth Hour prima aan bij Forbo’s nieuwe programma Green Walk. Van der Zwaan : ‘Dat is ons interne programma waarin we als werknemers allemaal een steentje bijdragen […] ... lees meer

Zuidas meest duurzame kantoorlocatie

Het onderzoek is een initiatief van Green Business Club Zuidas, Hello Zuidas en Zuidas gemeente Amsterdam en werd uitgevoerd door bbn adviseurs middels de BREEAM-NL In-Use methode. Energiezuinige gebouwen Wat als eerste opvalt in de resultaten, is dat Zuidas op het gebied van energiezuinige gebouwen hoog scoort: 52% ten opzichte van het Nederlands gemiddelde van […] ... lees meer

Hoe 32 multinationals het illegaal dumpen van schepen tegengaan

Wereldconcerns als H&M, Volkswagen en Philips willen niet worden vereenzelvigd met het dumpen van schepen op de stranden van Zuidoost-Azië. Zij zetten foute reders onder druk. Voor een schonere wereld. Een opmerkelijk staaltje activisme. Wat krijgen we nou? Tweeëndertig multinationals veroordelen het dumpen van schepen op de stranden van Zuidoost-Azië vanwege de rampzalige gevolgen voor […] ... lees meer

Medewerkers zijn belangrijker dan klanten

Bij veel retailers hangt de vlag ‘halfstok’. De consument doet zijn of haar aankopen niet vanzelfsprekend meer bij oude en vertrouwde formules zoals Blokker, HEMA of V&D. Het gevolg is dat deze winkelketens op zoek gaan naar nieuwe ‘waarheden’; ze verliezen hun (merk-) focus en zetten vaak zwaar in op kostenreductie waaronder het verlagen van […] ... lees meer