Unilever heeft zaterdag bekend gemaakt dat tegen 2025 al zijn plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moeten zijn. De levensmiddelengigant roept daarmee de volledige, snelgroeiende sector op het proces naar een circulaire economie te versnellen. Volgens de denktank Ellen MacArthur Foundation (EMF) wordt wereldwijd slechts 14 procent van de plastic verpakkingen gerecycled, terwijl 40 […]
...
lees meer
African Clean Energy wint de Nederlandse editie van Chivas The Venture. Daarmee is African Clean Energy geselecteerd als een van de 30 sociale ondernemingen van over de hele wereld die het op gaan nemen in de finale van Chivas The Venture, de internationale zoektocht naar de volgende generatie entrepreneurs die met hun onderneming een sociale […]
...
lees meer
Ruud Koornstra is vandaag formeel geïnstalleerd als eerste Energiecommissaris van Nederland. En dat is bijzonder, want een frontman in de ontwikkeling naar een energiepositief Nederland hadden we niet eerder. Zijn eerste taak is een veel ambitieuzer transitieprogramma van fossiel naar schoon te borgen in de regeringsafspraken van het nieuw te kiezen kabinet in maart. Nederland Fossielvrij […]
...
lees meer
ING wordt hoofdpartner van het Investment Ready Program. Het Investment Ready Program is een unieke accelerator voor duurzame ondernemers met schaalbare bedrijven. Zij bereiden zich in het programma voor op het vinden van investeringskapitaal. Op deze manier groeit het aantal Nederlandse duurzame ondernemingen die hun bedrijf verder laten groeien en zo hun duurzame impact te […]
...
lees meer
Broekhof is vanaf 1 januari dit jaar BSCI participant. BSCI staat voor ‘Business Social Compliance Initiative’, een initiatief om de arbeidsomstandigheden in de wereldwijde productieketen te verbeteren. Broekhof vindt het belangrijk dat de verpakkingen en decoratiematerialen worden gemaakt door mensen die eerlijk, waardig en met respect worden behandeld. Daarnaast is BSCI een initiatief waar de […]
...
lees meer
De drie genomineerden voor de Sustainable Travel Award zijn bekend. Het gaat om, in willekeurige volgorde, Better Holidays Better World van TUI Benelux, People & Planet van Riksja Travel en Kinderparticipatie in toerismeontwikkeling op Curaçao van TUI Nederland. Better Holidays Better World betreft de eerste gezamenlijke duurzaamheidsstrategie van TUI Benelux sinds TUI Nederland en België […]
...
lees meer
Gisteren, dinsdag 10 januari, ondertekenden groothandel Deli XL en het ecologische stadsdistributie-bedrijf Bubble Post een samenwerkingscontract. Daarmee onderschrijven de bedrijven dat zij zich de komende jaren samen zullen inzetten voor verdere verduurzaming van distributie in de grote binnensteden. De ondertekening vond plaats op het Van Bron tot Bord-paviljoen op de Horecava in Amsterdam. Deli XL […]
...
lees meer
Bedrijven en andere geïnteresseerden kunnen reageren op een conceptversie van due diligence-richtlijnen in een publieke consultatie van de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). De consultatie loopt tot 9 februari 2017. OESO-richtlijnen De OECD Guidelines for Multinational Enterprises (OESO-richtlijnen) zijn MVO-normen voor internationaal ondernemen. Ze maken duidelijk wat de Nederlandse overheid (samen met 45 […]
...
lees meer
Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2017 is een speciaal bier, gebrouwen met lokaal opgevangen en gefilterd regenwater; Hemelswater: Code Blond van Hemelswater uit Amsterdam. “Storytelling en wereldverbeteren via voedsel komen in dit product prachtig bij elkaar,” oordeelt de jury. “Elk biertje nodigt uit tot een gesprek over klimaatsverandering.” De prijsuitreiking van deze 17e […]
...
lees meer
“Bedrijven als Kellogg’s, Unilever en Nestle gebruiken palmolie van plantages waar kinderen werken”, kopte de Britse krant The Independent vorige maand. Negen internationale fabrikanten van consumentenproducten profiteren indirect van kinderarbeid en uitbuiting, constateerde Amnesty International na gesprekken met 120 werknemers van Indonesische palmolieplantages. Dergelijke krantenkoppen, waarin het merk direct gerelateerd wordt aan grove mensenrechtenschendingen, laten […]
...
lees meer
In een eerder artikel stonden Niels Faber en Jan Jonker stil bij de grenzen die er zijn aan het gebruik van grondstoffen in kringlopen. Naast verbruik speelt binnen de Circulaire Economie (CE) echter ook de beschikbaarheid van materialen een belangrijke rol. Bakstenen, beton en metaal, eenmaal verwerkt in gebouwen of wegen, tellen een aantal decennia […]
...
lees meer
A new international study by Unilever reveals that a third of consumers (33%) are now choosing to buy from brands they believe are doing social or environmental good. The study asked 20,000 adults from five countries how their sustainability concerns impact their choices in-store and at home. Crucially, it then mapped their claims against real […]
...
lees meer