De Europese Commissie is ingenomen met het voorlopige akkoord dat gisteravond tussen het Europees Parlement en de Raad is bereikt over de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten. Het zal ertoe bijdragen dat duurzame producten de nieuwe norm in de EU worden, door ze langer te laten meegaan, efficiënter gebruik te maken van energie en hulpbronnen, […]
...
lees meer
Klimaat optimist en ondernemer Maartje Bregman (25) lanceerde op vrijdag 1 december jl. een verfrissende aanpak van duurzaamheid in het licht van de groeiende ‘klimaatstress’. Happy Times Magazine is vanaf nu verkrijgbaar bij 700 winkels door heel Nederland. Het is het eerste magazine in Nederland dat volledig is vervaardigd uit reststromen: een revolutionaire stap in […]
...
lees meer
Het Nederlandse Johnny Cashew heeft de pijlen gericht op een vaak onzichtbare vijand in de strijd tegen klimaatverandering: de onnodige omreis van veel van onze dagelijkse boodschappen. Te beginnen bij de cashewnoot. Nederland is een van de grootste importlanden van deze noten in Europa. Hoewel de helft van de wereldwijde cashews groeien op het Afrikaanse […]
...
lees meer
Zes nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Colombia, Ghana, IJsland, Israël, Kaapverdië en Papoea Nieuw-Guinea. Het is voor het eerst dat ook Afrikaanse landen zich scharen achter dit Nederlandse initiatief. Vandaag op de klimaattop in Dubai zetten de zes nieuwe landen hun handtekening onder de ambitie dat […]
...
lees meer
Voskamp Groep zet haar bedrijventerrein op locatie Almelo om tot een Twents Klimaatplein. Door stroken straatwerk uit het terrein te halen en deze te vervangen door eetbare groenstroken, hoopt het bedrijf meer biodiversiteit terug te brengen naar het bedrijventerrein Twentepoort Oost. Voskamp Groep is het eerste bedrijf dat binnen het project ‘Twentse Klimaatpleinen’ haar bedrijfsterrein […]
...
lees meer
Bij Lidl dragen alle Nederlandse groente en fruit nu het On the way to PlanetProof duurzaamheidskeurmerk. Met de recente certificering van de supermarkt voor dit Topkeurmerk, kan Lidl nu ook op onverpakte groente en fruit communiceren dat deze voldoen aan de eisen van On the way to PlanetProof. Deze stap is van belang om de […]
...
lees meer
Namens Philips heeft Léon Kempeneers, Managing Director van Philips Benelux de Green Deal getekend om kennis te delen en bij te dragen aan de duurzame transitie in de zorg. De Green Deal ‘Samen werken aan duurzame zorg’ bestaat uit vijf thema’s: gezondheidsbevordering, kennis en bewustwording, CO2-uitstoot, circulair werken en verminderen van milieubelasting door medicatie. Ondersteund […]
...
lees meer
Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62% van al het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38% van het voedsel niet bij consumenten terecht kwam. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling* in supermarkten met 13,8% afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4% sinds 2018. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) […]
...
lees meer
Sucafina, het toonaangevende duurzame Farm to Roaster koffiebedrijf, kondigt met trots de bouw aan van de eerste volledig elektrische koffiebrandlijn op industriële schaal. Dit baanbrekende initiatief, ondernomen in samenwerking met Beyers Koffie, een dochteronderneming van Sucafina, in samenwerking met CEE, een Belgisch cleantechbedrijf, is een belangrijke stap richting een duurzamere en milieubewustere koffie-industrie. “Ik ben […]
...
lees meer
Een assuranceverklaring over het duurzaamheidsinformatie zou ‘Key Assurance Matters’ moeten bevatten, vergelijkbaar met de eis dat een controleverklaring bij de jaarrekening ‘Key Audit Matters’ moet bevatten. Het opnemen van Key Assurance Matters zal de informatiewaarde van de assuranceverklaring voor gebruikers, zoals beleggers, werknemers en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), vergroten. Eumedion bepleit dit in haar reactie op het voorstel van de […]
...
lees meer
Vandaag kondigen Mepal en The Avocado Show een duurzame samenwerking aan. Sinds het ingaan van het verbod op wegwerpplastic op 1 juli 2023 zag The Avocado Show de vraag naar duurzame alternatieven toenemen. Daarom is het bedrijf in Amsterdam gestart met de introductie van Mepal Pro herbruikbare maaltijdkommen voor take-way. Klanten kunnen de Mepal Pro […]
...
lees meer
Begin 2023 is de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht geworden. Als gevolg hiervan zullen bedrijven de komende jaren veel gedetailleerder over duurzaamheidsvraagstukken moeten rapporteren dan voorheen. En ook tal van bedrijven zullen moeten rapporteren die voorheen niet verplicht waren: in de hele EU zal het aantal te rapporteren bedrijven toenemen van circa […]
...
lees meer