Jubileum 40 jaar OESO-richtlijnen voor multinationals

De OESO-richtlijnen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) door multinationals bestaan dit jaar 40 jaar. In deze richtlijnen staat hoe bedrijven moeten omgaan met kwesties zoals mensenrechten, kinderarbeid, milieu en corruptie. De richtlijnen gelden voor bedrijven met een hoofdvestiging in de OESO-landen. OESO staat voor Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Het is een samenwerkingsverband van […] ... lees meer

Dit zijn ze: de honderd duurzaamste jonge koplopers van Nederland

Bouwen met zeewater, voedsel redden uit de supermarkt of een plastic weg ontwikkelen zonder dat je werkgever je er opdracht voor gaf: de duurzaamste jonge koplopers van Nederland doen het. De lijst met de honderd meest inspirerende duurzame initiatieven is vrijdagavond 22 april bekendgemaakt tijdens de lancering van de DJ100 lijst 2016 op FabCity. Honderd […] ... lees meer

Genomineerden Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2016 bekend

De genomineerden voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2016 zijn bekend. Fairphone, Fujifilm Manufacturing Europe B.V. en Koppert Cress B.V. maken kans op deze prestigieuze duurzaamheidsprijs. Op donderdag 26 mei wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking. Hare Majesteit Koningin Máxima, erevoorzitter van de Koning Willem I Stichting, is voornemens deze […] ... lees meer

Nederlanders vinden duurzaam reizen dure aangelegenheid

Nederlanders, en dan voornamelijk jongeren, vinden bewust en duurzaam reizen een dure aangelegenheid, hoewel zij wel steeds vaker op deze manier reizen. Ouderen zijn van mening dat reisorganisaties transparanter moeten zijn. Dit blijkt uit een onderzoek onder meer dan 4.600 reizigers van reisplatform Getaway Travel. Bijna de helft van de ondervraagden is in de laatste […] ... lees meer

European corporate strategies on climate are improving but more focused targets would be necessary

According to the EU policy report on corporate strategies on climate change mitigation and adaptation published today by CDP, companies are considering climate change a risk as well as an opportunity in an equal way. On the eve of the official signature of the Paris Agreement, concluded at the COP21 UN climate conference last December, […] ... lees meer

Koffieboeren lopen € 170.000 per dag mis

Met 50 miljoen koppen koffie per dag drinken Nederlanders de meeste koffie ter wereld. Wanneer al deze koffie volgens Fairtrade voorwaarden verhandeld zou zijn, zouden de koffieboeren per dag € 170.000 meer ontvangen dan nu het geval is, stelt Stichting Max Havelaar. Dit is 62,5 miljoen euro per jaar. “Koffiebranders die met het Fairtrade keurmerk […] ... lees meer

Saxion acht innovatieve kledingbedrijven beter in staat om te verduurzamen

Uit onderzoek van Saxion en Universiteit Twente blijkt dat innovatieve bedrijven meer werk maken van het verbeteren van onder andere de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers, die  vaak zijn gevestigd in lage lonen landen. Bij milieuaspecten zoals het verminderen van het gebruik van gevaarlijke stoffen en het zuiveren van afvalwater in het textielverfproces spelen vooral de […] ... lees meer

Merendeel webshops lapt duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden aan hun laars

Uit onderzoek naar duurzaamheidsprestaties van webshops uit binnen- en buitenland, blijkt dat de meeste merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden niet serieus nemen. Van de 20 beoordeelde webshops voldoen er maar liefst 12 aan geen enkele van de 42 criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Bovendien halen 18 webshops (90%) het laagste E-label van […] ... lees meer

MVO Platform vraag Kamer op inzicht voortgang MVO-beleid

Er is al enkele jaren geen voortgangsrapportage van het gehele MVO-beleid ontvangen en besproken in de Tweede Kamer. Het MVO Platform vraagt de Kamerleden daarom om bij het Kabinet navraag te doen naar de voortgang van het volledige MVO-beleid. Geachte Kamerleden, Op 22 juni staat een AO IMVO gepland met op de agenda ‘update over […] ... lees meer

Ethical Consumer, together with Fashion Revolution, have released the inaugural Fashion Transparency Index

More transparency equals greater consumer and regulatory accountability in the supply chain. As a result, to track the fashion industry’s problem in this area and progress over time, Fashion Revolution and Ethical Consumer have partnered to publish the first edition of their Fashion Transparency Index which includes 40 of the biggest global fashion brands and […] ... lees meer