Thema van de 17de editie van het Nationaal Sustainability Congres op donderdag 9 november is ‘Purpose, Action, Impact!’. Uit de vele voorbeelden, innovaties en gedreven ondernemers blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven volop aan het verduurzamen is. Steeds meer ondernemingen doen dit vanuit een duidelijke ‘purpose’: een doelstelling om maatschappelijke waarde toe te voegen. Daarbij wordt […]
...
lees meer
‘Een nieuwe App , een nieuw boek en een serie speciale bijeenkomsten moeten ondernemers helpen meer samen te werken aan een circulaire economie.’ Dat maakt Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, vandaag bekend tijdens een door de ondernemingsorganisatie georganiseerde bijeenkomst bij Heineken in Zoeterwoude. Zo’n 150 ondernemers verkennen daar vandaag met elkaar de mogelijkheden om concreet samen […]
...
lees meer
Nederland blijft internationaal achter in het doorbreken van de koppeling tussen CO2-uitstoot en economische groei. Dat blijkt uit de Low Carbon Economy Index 2017 van PwC. In de index wordt de nationale CO2-uitstoot van de twintig grootste economieën plus Nederland afgezet tegen het bbp: hoeveel ton CO2 stoot een economie uit om een miljoen dollar […]
...
lees meer
“Maak de circulaire economie belangrijk voordat het echt urgent wordt”. Dat is het motto van het boek Route Circulair dat donderdag 2 november wordt gepresenteerd. Het afgelopen jaar heeft een team van onderzoekers voor Stichting Management Studies van VNO-NCW onderzoek gedaan onder 31 bedrijven als Auping, Canon, DSM en Philips. Zij laten zien dat circulaire […]
...
lees meer
Op het recente event ‘Nederland tegen kinderarbeid’ is het voorstel ‘ Kinderarbeid in Kaart’ van Luca Petersen en Steye Verhoeve als beste uit de bus gerold. Een deskundige jury onder leiding van juryvoorzitter emeritus-hoogleraar Kristoffel Lieten (Universiteit van Amsterdam) koos uit de vijf pitches een overtuigende winnaar. De winnaar ontving een geldbedrag van 2.500 euro. […]
...
lees meer
Het Noors/Zwitserse sportswearmerk Odlo heeft in de laatste Brand Check Performance van de Fair Wear Foundation opnieuw de status van ‘leider’ toegekend gekregen. De Fair Wear Foundation is een onafhankelijke non-profitorganisatie die zich inzet om de arbeidsvoorwaarden voor werknemers in kledingfabrieken te verbeteren. Odlo werd voor het derde opeenvolgende jaar tot leider uitgeroepen. De Fair Wear Foundation kent de […]
...
lees meer
De winnaars van de Accenture Innovation Awards 2017 zijn bekendgemaakt. In de voor duurzaamheid relevante categorieën wonnen Blue Battery, LuxSenz en Good Shipping een award. De awards worden jaarlijks uitgereikt om nieuwe innovatieve concepten en oplossingen in de Nederlandse markt te erkennen. De grootste gemene deler is dat ze gebruikmaken van slimme technologie om een […]
...
lees meer
AkzoNobel has been presented with this year’s Environment Responsibility Award from the European Chemical Industry Council (Cefic). One of three top awards to be announced, the company was recognized for its partnership approach to developing new value chains that enable substantial carbon footprint reductions in energy use. This includes looking at next generation raw materials, delivering […]
...
lees meer
Bedrijven zijn non-stop op zoek naar manieren om een duurzame bedrijfsvoering te kunnen doen. Dat is goed ook. Duurzaamheid is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag de dag, vooral omdat er steeds meer controle op is en bedrijven er zowel hun eigen bedrijfsactiviteiten als het milieu een dienst mee bewijzen. Duurzame ingrepen komen in […]
...
lees meer
FairFood, Hivos, Natuur & Milieu, Oxfam Novib, Save The Children en UNICEF, zijn onlangs per direct gestopt met de onderhandelingen voor het voedingsmiddelenconvenant. Het laatste bod wat nu op tafel ligt vinden de zes organisaties ondermaats. “ Wij hebben de afgelopen twee jaar ongelooflijk ons best gedaan om tot een goed convenant te komen. Dit is […]
...
lees meer
Paul Polman, CEO van Unilever, is de enige Nederlandse CEO op de lijst van 100 ‘Best-Performing CEOs in the World 2017’. Deze lijst wordt jaarlijks samengesteld door vaktijdschrift Harvard Business Review. Polman staat in de lijst op plaats 82. Het tijdschrift keek bij de beoordeling niet alleen naar de financiële prestaties van een bedrijf. Het hield […]
...
lees meer
Wat hebben NS, KPN en Albert Heijn met elkaar gemeen? Het zijn alle drie grote werkgevers in Nederland. Ze kunnen alle drie miljoenen Nederlanders tot hun klanten rekenen. Ze zetten alle drie hun schouders onder de klimaatdoelen en versnelling van de energietransitie. En zij doen dat onder meer door met Eneco te kiezen voor schone […]
...
lees meer