Consumenten vinden het belangrijk dat hun voedsel op een goede manier geproduceerd is. De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk steeg in het eerste half jaar van 2017 met 29%, zo bleek uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Om houvast te bieden aan de bewuste consument kondigt Stichting EKO-keurmerk een verbreding van haar keurmerk aan. “Consumenten […]
...
lees meer
Ruim 67 procent van de Nederlandse bedrijven weet niet wat er met een circulaire economie wordt bedoeld. Slechts 8 procent van de ondernemingen geeft aan er volledig mee bekend te zijn. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Nederlandse Investeringsmonitor van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) in samenwerking met onderzoeksbureau GfK, dat is afgenomen onder 870 […]
...
lees meer
Bioplastics kunnen bijdragen aan minder CO2-uitstoot en minder vraag naar fossiele grondstoffen. Dit blijkt uit een recent verschenen rapport van onderzoeksbureau CE Delft. Daarom is het een goede zaak als de overheid het vastleggen van CO2 in bioplastics fiscaal gaat stimuleren, stelt Emmo Meijer, boegbeeld van de Topsector Chemie. CE Delft onderzocht in opdracht van het ministerie […]
...
lees meer
De staalindustrie kan de CO2-uitstoot fors verminderen door een deel van haar koolstofemissies te recyclen in samenwerking met de chemische industrie. Dit helpt de chemische industrie op haar beurt het verbruik van aardgas of olie te verminderen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot in Europa van 57 miljoen ton per jaar, […]
...
lees meer
WWF today presents the results of the Environmental Paper Company Index 2017, a WWF tool to promote transparency and continual improvement in the global pulp, paper and packaging sector. The Index is published for the fifth time. Together, the EPCI 2017 participants from Europe, South America, Africa, Asia and North America disclose the environmental performance […]
...
lees meer
Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen hebben onvoldoende beeld van de financiële risico’s die klimaatverandering met zich meebrengt. De bedrijven onderkennen dat klimaatverandering ingrijpende gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering maar hebben een beperkt beeld bij de werkelijke financiële risico’s. De ondernemingen zijn bovendien in beperkte mate bekend met de Task force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), een orgaan […]
...
lees meer
Aldi wil de komende periode met haar stakeholders in gesprek gaan om hergebruik volgens circulaire systemen te bevorderen en zwerfafval tegen te gaan. “We onderzoeken momenteel wat de implicaties zijn als besloten wordt het statiegeldsysteem uit te breiden. Daarnaast staan we ook open voor mogelijke alternatieve systemen, mits die op een effectieve en rendabele wijze […]
...
lees meer
Duurzaamheid wordt steeds meer een begrip. Bij de overheid, bij consumenten en ook zeker in het bedrijfsleven. Er zitten veel voordelen aan duurzaam ondernemen, maar die betalen zich meestal pas na verloop van tijd uit. Nadelig is dat er eerst (flink) moet worden geïnvesteerd voordat de vruchten ervan kunnen worden geplukt. Voordelen van duurzaam ondernemen […]
...
lees meer
The European plastics industries are reaffirming their support to the Circular Economy Package. European Plastics Converters, Petcore Europe, Polyolefin Circular Economy Platform, PlasticsEurope and Plastics Recyclers Europe support this joint position on the Circular Economy Package: Zero Plastics to landfill by 2025. This will ensure that plastic waste can be used as a resource and does […]
...
lees meer
Shell stelt een ambitieus doel voor de CO2-uitstoot van zijn energieproducten (scope 3 in jargon), kondigt de olie- en gas multinational vandaag aan. Shell wil zijn CO2-voetafdruk hebben gehalveerd in 2050. “Shell voelt zich blijkbaar gesteund door aandeelhouders.” “Dit inspirerende doel zal leiden tot grote investeringen in duurzame energie,” zegt Mark van Baal van Follow This, […]
...
lees meer
De verkoop van voeding met een onafhankelijk gecontroleerde duurzaamheidsclaim in de supermarkt zit al jaren in de lift. In 2015 groeide dit segment al met 16%, in 2016 met 27% en in het eerste half jaar van 2017 zet de groei door met een plus van 29%. De keurmerken realiseren samen een groei van € […]
...
lees meer
ICCO heeft een praktische gids gelanceerd voor MKB-ers in de groente- en fruitsector om mensenrechten aan te pakken in hun waardeketen: de Roadmap Doing Responsible Business. Steeds meer midden- en kleinbedrijven zijn zich bewust van mensenrechten in hun keten. Consumenten en afnemers (groothandelaren, supermarkten) stellen bedrijven steeds vaker vragen over de milieu- en sociale omstandigheden […]
...
lees meer