Does CSR marketing work? It depends who and where you are

Consumers in dominant collectivist cultures, such as India and South Korea, are more likely to support corporate social responsibility, or CSR, initiatives from brands based in their own country as opposed to foreign or global corporations, according to a new study that includes a University of Kansas marketing and consumer behavior researcher. The researchers found […] ... lees meer

Kleine ondernemers jagen verduurzaming van de voedselsector aan

Kleine, innovatieve voedselbedrijven spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van de voedselproductie door in de praktijk te bewijzen dat duurzaamheid economisch haalbaar is. De overheid kan deze ontwikkeling stimuleren, bijvoorbeeld door instrumenten voor innovatie beschikbaar te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving onder 15 kleine innovatieve voedselbedrijven. Bedrijven zoals […] ... lees meer

Duurzaamheid wordt onderdeel van kernactiviteiten is conclusie groot internationaal onderzoek onder bedrijven

Bijna de helft van de bedrijven zegt duurzaamheid in de algemene strategie te integreren. Bedrijven met meer dan 1000 werknemers boven de 53%. Deze conclusies komen naar voren uit een internationaal onderzoek dat certificatie-instelling DNV GL – Business Assurance en de vooraanstaande adviesorganisatie EY met behulp van onderzoeksbureau GFK Eurisko hebben gehouden onder meer dan 1.524 […] ... lees meer

Ron Steenkuijl versterkt raad van toezicht MVO Nederland

Ron Steenkuijl (50) treedt per 1 januari toe tot de raad van toezicht van MVO Nederland. Hij wil zijn ervaring inzetten om de organisatie een aanjager te laten worden van relevante initiatieven. “Ons land staat voor een belangrijke circulaire en sociaal-maatschappelijke transitie,” aldus Steenkuijl. “MVO Nederland heeft in relatief korte tijd een belangrijke stabiele plek […] ... lees meer

SDG-partnership food in de maak

Partijen uit de voedingsketen zoals Ahold, Unilever en FrieslandCampina, maar ook maatschappelijke organisaties gaan zich verenigen in een ‘partnership food’ om zo werk te maken van het behalen van de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Dit maakte Gerrit van Doorn , consultant bij Rijnconsult bekend en voorzitter van het nieuwe initiatief, […] ... lees meer

Unilever draait voortaan op Hollandse Wind

Alle Nederlandse kantoor- en productielocaties van Unilever draaien vanaf 1 januari 2017 op windenergie. Daartoe sloten het levensmiddelenconcern en energiebedrijf Eneco, beide gedreven door een duurzame groeistrategie, vandaag een overeenkomst. Unilever neemt jaarlijks bijna 70 gigawattuur aan groene stroom af die is opgewekt door het windpark Eneco Luchterduinen in de Noordzee. De windenergie wordt onder […] ... lees meer

6 richtlijnen voor de financiële sector in een circulaire economie

Sustainable Finance Lab en Circle Economy presenteren 6 richtlijnen voor de financiële sector in een circulaire economie. Het rapport, mogelijk gemaakt door Nederland Circulair, biedt financiers praktische richtlijnen om zich voor te bereiden op een essentiële nieuwe rol in een circulaire economie. Sustainable Finance Lab en Circle Economy hebben nauw samengewerkt met financiële experts. In […] ... lees meer

Sociale ondernemingen: veel sympathie, maar weinigen kopen er van

Sociale ondernemingen mogen bij veel Nederlanders op sympathie rekenen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) wil graag producten of diensten van deze ondernemingen afnemen. Maar in de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder meer dan 1.000 Nederlanders. Ruim 10 procent van hen nam wel eens […] ... lees meer

SKAO publiceert ‘Ambities en Prioriteiten 2016-2018’

De Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) heeft vandaag haar ‘Ambities en Prioriteiten 2016-2018’  gepubliceerd. Het streven is om de omschreven ambities en prioriteiten gezamenlijk met de markt op te pakken. Dit jaar bestaat de stichting die de CO₂-Prestatieladder beheert vijf jaar. De CO₂-Prestatieladder is het snelst groeiende duurzaamheidsinstrument van Nederland en heeft een duurzame […] ... lees meer

Nutreco launches new sustainability programme Nuterra

Nutreco has launched its new sustainability programme Nuterra, which sets out the company’s sustainability strategy and provides tools to implement it throughout the entire organisation. Building on existing efforts in the animal nutrition and aqua feed businesses of Nutreco, the new programme is more customer-centric and focused on actionable strategies and controls. Nuterra has been […] ... lees meer