Unilever neemt De Vegetarische Slager over

Unilever neemt De Vegetarische Slager over. Voor Unilever past de acquisitie naadloos in de strategie om het portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lagere impact op het milieu hebben. Daarnaast speelt Unilever met de acquisitie in op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten. Voor […] ... lees meer

Unilever leader in eradicating forced labor from it’s supply chains

KnowTheChain evaluated 38 of the largest global food and beverage companies on the forced labor policies and procedures that each company has in place. This report marks KnowTheChain’s second food and beverage benchmark since it was launched in 2016. Unilever remains the top-scoring company. The 38 Food and Beverage companies were assessed across the benchmark’s […] ... lees meer

Voor circulaire economie nieuw type leiderschap noodzakelijk bij topbestuurders

Er is een drastische verandering van gedrag nodig in de bestuurskamer als bestuurders de transitie naar een circulaire economie geloofwaardig willen inzetten. Volgens de bestuurlijke top zelf is er dringend behoefte aan bestuurders die hun eigen belang ondergeschikt maken aan het maatschappelijke belang. Nu zijn bestuurders naar eigen zeggen nog teveel gericht op direct resultaat, korte-termijn […] ... lees meer

Financiële ondersteuning voor herbruikbare verpakkingen of afvalvrije concepten

Rijkswaterstaat zoekt bedrijven met ideeën over afvalvrije concepten en herbruikbare verpakkingen . Heeft u een idee voor een herbruikbare verpakking? Of denkt u meer aan afvalvrije concepten of werkwijzen? Wilt u de haalbaarheid van uw idee onderzoeken en daarmee ook anderen inspireren? Dan is het project ‘Preventie en hergebruik van verpakkingen’ iets voor u. Dien […] ... lees meer

A new study from MIT Sloan School finds consumers are willing to pay a premium for supply chain visibility

Companies from Patagonia to Nike to Levi’s are leading the charge on social responsibility and supply chain transparency and they’ve encouraged their competitors to follow suit. But getting better visibility into a supply chain is an expensive and time-consuming endeavor for apparel makers. What’s more, its benefits are not entirely clear. Do customers really care? […] ... lees meer

Booking.com steunt onderzoek naar duurzame vliegtuigbrandstof uit afval

Dr. Shiju Raveendran van het onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry van de Universiteit van Amsterdam krijgt 150.000 euro uit het ‘Booking Cares’ programma van Booking.com. Hij doet onderzoek naar de vervaardiging van hernieuwbare vliegtuigbrandstof uit voedselresten en organisch afval. Dr. Raveendran werkt aan een katalytisch proces voor de chemische omzetting van organisch afval in duurzame vliegtuigbrandstoffen. Zijn […] ... lees meer

Jumbo zet volgende stap in verduurzaming winkeldistributie met inzet elektrische voertuigen

Jumbo, DAF en VDL presenteerden vandaag de eerste volledig elektrische vrachtwagen die ingezet gaat worden voor winkeldistributie. Frits van Eerd, CEO van Jumbo, ontving de sleutels van de truck uit handen van Harry Wolters, president van DAF Trucks, en Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep. Met de inzet van deze zero-emissie vrachtwagen zet […] ... lees meer

Onderzoek onder CEO’s Europese bedrijven: Shareholder value boven stakeholder value

Het Executive Remuneration Research Centre van Vlerick Business School heeft, onder leiding van professor Xavier Baeten,  een omvangrijk beloningsonderzoek uitgevoerd onder CEO’s van 862 beursgenoteerde ondernemingen in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Als onderdeel van het onderzoek werden de key performance indicators (KPI’s) van 698 bedrijven bekeken. Daarvan blijken er slechts 139 – […] ... lees meer

Eerste PlanetProof-melk geproduceerd door FrieslandCampina nu verkrijgbaar

De eerste melkpakken met het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk staan nu in het koelschap van de winkels. Daarmee kunnen consumenten duurzamere melk kiezen die voldoet aan hoge eisen op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat. Dit keurmerk van Stichting Milieukeur zet de standaard voor een bredere duurzaamheidsaanpak voor de land- en tuinbouw. FrieslandCampina […] ... lees meer

Consortium bundelt de krachten om duurzame productie van waterstof snel van de grond te krijgen

Nog voor 2030 op concurrerende wijze, grootschalig en CO2-vrij waterstof produceren voor industrieel gebruik, dat is de missie van het ISPT Waterstofconsortium. In een nieuw centrum, de Hydrohub, gaan onderzoekers aan de slag met het uittesten en ontwikkelen van een waterstofproductie-unit op een industriële schaal. Dit initiatief, gefinancierd door het bedrijfsleven en de Topsector Energie, […] ... lees meer

LeasePlan en Lightyear leveren eerste leaseauto op zonne-energie

LeasePlan Nederland gaat samenwerken met de Nederlandse scale-up Lightyear, het eerste bedrijf ter wereld dat een elektrische zonneauto ontwikkelt voor consumenten. LeasePlan Nederland wordt leasingpartner van Lightyear voor de Lightyear One, de eerste auto die het bedrijf produceert. Naar verwachting rijdt de Pioneer Edition van de Lightyear One in 2020 op de Nederlandse wegen. Lightyear, […] ... lees meer

Bol.com zet eerste stappen in betere online keuzemogelijkheid duurzame artikelen

Bol.com wil consumenten helpen bij de online zoektocht naar artikelen die geproduceerd zijn met aandacht voor mens, milieu en dier. Om de volgende stappen te zetten in deze ambitie kwam de winkel samen met verschillende ketenpartijen uit de retail, aanbieders van keurmerken, automatiserings- en voorlichtingsorganisaties. Met een aantal van deze partijen wordt een pilot gestart […] ... lees meer