Vandaag publiceert Albert Heijn het duurzaamheidsverslag over 2022. In dit verslag blikt de supermarkt terug op de stappen die in 2022 gezet zijn om de missie ‘Samen beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen.’ te realiseren. Ook maakt Albert Heijn twee nieuwe ontwikkelingen bekend: de stap naar B Corp certificering en een experiment met true pricing.
Het duurzaamheidsverslag, dat voldoet aan de Global Reporting Initiative Standaarden, geeft een overzicht van de resultaten die Albert Heijn vorig jaar boekte op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Een greep uit de resultaten:
- De ambitie om CO2-uitstoot in de toeleveringsketen terug te dringen werd aangescherpt van 15 naar 45% in 2030 (scope 3) Het vega(n) en plantaardige assortiment werd verder uitgebreid naar ruim 1.000 vega- en plantaardige producten.
- In 2022 werden producten weer gezonder gemaakt. Daardoor werden ruim 132 miljoen minder suikerklontjes, ruim 44.000 kilogram minder zout en ruim 270.000 kilogram minder verzadigd vet verkocht ten opzichte van 2021.
- Introductie van dynamisch afprijzen en AH Overblijvers. Beiden met als doel voedselverspilling verder tegen te gaan en klanten de mogelijkheid te geven extra voordelig inkopen te doen.
- Er werd definitief afscheid genomen van de gratis plastic zakjes voor groente en fruit, een besparing van 243.000 kilo plastic per jaar.
- Er werd in totaal ruim zeven miljoen euro gedoneerd aan maatschappelijke organisaties.
Het volledige duurzaamheidsverslag vind je hier.
Op weg naar B Corp certificering
Albert Heijn zet de stap richting B Corp certificering. Deze wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De B Corp certificering sluit naadloos aan op de beweging die Albert Heijn maakt richting een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Lees hier meer.
True Pricing
Vanaf vandaag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Zaandam, Wageningen en Groningen een kop koffie tappen voor de ‘echte prijs’ ofwel ‘true price’. Klanten zien twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. Dit is de normale winkelprijs plús de milieu- en sociale kosten. Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden. Lees hier meer.