P+ kondigde het coververhaal al eerder aan. Het werd nieuws. Want topman Aad Veenman van NS wil graag het spoorboekje in de TomTom opnemen. Zo krijgen automobilisten een keuze. Ga ik vandaag door in de file of stap ik over op de trein? Door de autoweg en de trein slim te combineren, wordt de file verdund. De NS biedt bedrijven daarvoor een Business Card aan, waarvan de prijs zo is uitgerekend, dat deze evenveel kost als de benzine van een leasewagen. Daardoor zijn de kosten van overstappen op de trein niet hoger.

Het is een van de vele voorstellen die in dit nummer van P+ staan. Ook Elco Brinkman doet een duit in het zakje, Paul Nouwen, grote bedrijven als Rabobank en IBM en de cao-partijen. De Rabobank komt met het voorstel om van de huidige reiskostenvergoedingen een “mobiliteitsbudget” te maken, waar pendelaars persoonlijk geld aan kunnen overhouden. Hoe luxer werknemers willen reizen (zware leasewagen), hoe minder ze er aan overhouden. Hoe milieuvriendelijker ze kiezen (telewerken, fiets, trein), hoe meer ze aan dit reisbudget over houden.

Het nummer van P+ besluit met de oplossing die studenten aan DHV en IBM aanboden. Hun voorstel: als er grote wegwerkzaamheden aan zitten te komen, die grote steden onbereikbaar gaan maken, maak dan vroegtijdig panden in de slaapsteden gereed om daar te kunnen werken. DHV liet P+ weten: “Wij zien dit als een kansrijk concept en nemen het mee in een pakket van maatregelen die kunnen worden aangeboden aan regio’s die met langdurige wegwerkzaamheden te kampen krijgen.”