Nederland is een nieuwe luchtvaartmaatschappij rijker. Silver Flight, een initiatief van groene ondernemers Sytse Bouwer en Kelly Otte, gaat vliegen met het groenste commerciële vliegtuig van Europa.

Het is voor het eerst sinds negen jaar dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een vergunning verleent aan een nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Silver Flight vliegt met de Pilatus PC-12, een vliegtuigtype dat wordt gebouwd in Zwitserland.

Milieubewust

De Pilatus PC-12, waarmee Silver Flight vluchten gaat maken binnen Europa, verbruikt minimaal 50 procent minder brandstof dan andere vliegtuigen van haar soort. “Het toestel kan starten en landen op kleine lokale vliegvelden waarmee de uitstoot van lange autoritten naar grote luchthavens wordt beperkt”, zegt CEO en piloot Kelly Otte. “Wij willen hiermee een nieuwe manier van vliegen introduceren. Vliegen kan namelijk veel groener en efficiënter. De overgebleven uitstoot van de PC-12 compenseren we standaard voor alle vluchten tot nul. Reizigers krijgen een ‘Cancelation Certificate’ van de United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC).”

Elektrisch vliegen

Het uiteindelijke doel van de nieuwe luchtvaartmaatschappij is elektrisch vliegen. “Dat is nu nog niet mogelijk, maar zodra er een elektrisch toestel wordt goedgekeurd voor commerciële vluchten dan voegen wij deze als eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij toe aan onze vloot”, zegt Otte. “Tot die tijd blijven we stapsgewijs innoveren naar duurzaamheid tot in de haarvaten van onze vloot en organisatie. Dat kan variëren van biologische catering aan boord en het afschaffen van werken met papier tot het gebruik van duurzame brandstof en het maken van hybride vluchten.”

Noodzakelijke reizen

De achtpersoons PC-12 kan worden ingezet vanaf elk vliegveld(je) in Nederland en vervoert zakelijke reizigers, particulieren en (medische) vrachten. “Het is een utopie om te denken dat mensen nooit meer in een vliegtuig zullen stappen”, aldus Otte. “De vraag is alleen: wat is de toekomstige manier van reizen? Noodzakelijke reizen zullen er altijd blijven zoals een bezoek aan een fabriek of vestiging in het buitenland, het vervoer van vrachten en familiebezoek. Doordat de PC-12 minimaal voor de helft minder brandstof verbruikt zullen ook de kosten 50% minder zijn”.

Zwitsers zakmes

De Pilatus PC-12 kan opstijgen en landen op vele soorten start- en landingsbanen zoals asfalt, gras, zand en ook sneeuw. Een baan van slechts 700 meter is voldoende. Otte: “het toestel heeft een grote laaddeur zodat we brancards met gewonden gemakkelijk kunnen laden. Hierdoor kunnen we er ook medische evacuatievluchten mee uitvoeren.” Door de veelzijdigheid van het vliegtuig heeft de PC-12 de bijnaam ‘Zwitsers zakmes’ gekregen.

Corona

Tijdens de wereldwijde pandemie biedt Silver Flight vluchten aan die volledig coronaproof zijn. Het toestel wordt na elke vlucht grondig gereinigd en gedesinfecteerd en alle RIVM maatregelen om het virus in te dammen en te voorkomen worden strikt nageleefd. “Een bijkomend voordeel is dat onze passagiers niet naar drukke luchthavens hoeven met vaak lange wachttijden.”