ofi, KOTUG en Jansma Shipping werken samen aan de invoering van een nieuwe elektrische duwbak en duwbootcombinatie voor duurzaam cacaotransport tussen de haven van Amsterdam en de fabrieken van ofi in Koog aan de Zaan en Wormer, Nederland, waarmee uitstoot en geluidsoverlast worden verminderd.
De zogeheten E-Pusher van KOTUG, uitgerust met geavanceerde technologie en innovatieve voortstuwingssystemen, zorgt voor schoner en stiller transport van de cacao van ofi. De omgebouwde duwbakken, die door Jansma Shipyard zijn getransformeerd van dieselschepen naar duwbakken, versterken de duurzaamheid nog verder. Deze omgebouwde bakken verlengen hun levensduur en dragen bij aan een circulaire economie.
Eric Nederhand, Head of Engineering EMENA & Africa bij ofi, zei: “We zijn trots om voorop te lopen in duurzame logistiek in Nederland door deze nieuwe elektrische transportcombinatie te gebruiken voor ons cacaotransport. Dit initiatief benadrukt ons werk om het milieu en de gemeenschappen waarin we actief zijn te behouden.”
Ard-Jan Kooren, President & CEO van KOTUG International, voegde toe: “We zijn ofi enorm dankbaar voor hun samenwerking en steun in dit project. Dit initiatief is een belangrijke mijlpaal in de evolutie van de binnenvaart en toont onze inzet naar duurzaamheid en innovatie. Door onze E-Pusher te combineren met de innovatieve duwbakconstructie, stimuleren we niet alleen de maritieme industrie, maar tonen we de weg voor milieuvriendelijke praktijken. Ons doel is om andere bedrijven en belanghebbenden te inspireren om groene energieoplossingen te omarmen en daarmee een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de wereldwijde klimaatdoelstellingen voor toekomstige generaties.”
André Jansma, eigenaar & CEO van Jansma Shipping, zei: “Het is een voorrecht om ofi te ondersteunen bij het optimaliseren van hun toeleveringsketen en tegelijkertijd bij te dragen aan het minimaliseren van hun ecologische voetafdruk met onze vier omgebouwde duwbakken. Het concept van de bakken laat zien hoe bestaande tonnage omgevormd kan worden tot toekomstbestendige vrachtbakken en hoe we een omslag kunnen maken naar een duurzamere, circulaire en betaalbare benadering van de binnenvaartindustrie.”
De E-Pusher en vier duwbakken zullen vanaf medio december 2024 operationeel zijn.