Norsepower, wereldwijd marktleider in windondersteunde voortstuwingstechnologie en Stena Line hebben een overeenkomst getekend voor de levering van twee rotorzeilen op het geheel nieuwe methanol-hybride RoRo-schip Stena Connecta. De investering draagt bij aan de ambitie van Stena Line om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen tegen 2030.

De Jinling Weihai-scheepswerf in China bouwt het schip met een lengte van 147 meter dat wordt uitgerust met twee 28×4 meter Norsepower Rotor Sails. Naar verwachting leveren die tot 9% brandstofbesparing op de geplande vaarroute op de Ierse Zee, tussen Belfast en Heysham. De windomstandigheden zijn daar zeer gunstig zijn voor windondersteunde voortstuwing. De levering van het schip staat gepland in het vierde kwartaal van 2025.

Innovatie in scheepvaart

Deze samenwerking brengt twee toonaangevende bedrijven samen, die zich beiden inzetten voor innovatie en duurzaamheid. De strategische ambitie van Stena Line om over te schakelen op hernieuwbare brandstoffen, waaronder e-methanol, sluit naadloos aan bij de missie van Norsepower om de uitstoot van CO2 in de scheepvaart te vermijden of verminderen. “We zijn vereerd om samen te werken met Stena Line, een bedrijf dat altijd vooroploopt in duurzame scheepvaartinnovaties,” zegt Heikki Pöntynen, CEO van Norsepower. “Deze samenwerking onderstreept de betrouwbaarheid en kwaliteit van Norsepower’s producten, evenals de afstemming met Stena Line’s vooruitstrevende doelstellingen om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 30% te verminderen.”

Rotorzeilen

Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line, vult aan: “Stena Line heeft onlangs het nieuwe schip, de Stena Connecta, te water gelaten. Deze wordt uitgerust met twee rotorsails. Innovaties zoals deze zijn essentieel om onze schepen toekomstbestendig te maken en om onze emissiedoelstellingen te behalen.” Om de impact op het milieu tijdens de uitvoeringsfase van het project te minimaliseren, worden de rotorzeilen in Norsepower’s nieuwe productiefaciliteit in Yancheng in China geproduceerd en direct geleverd aan de scheepswerf. Deze aanpak verlaagt zowel kosten als emissies.

Stena Line heeft een lange geschiedenis van innovatie en was in 2015 de eerste ferrymaatschappij die een schip op methanol liet varen, met de ombouw van de Stena Germanica. De toevoeging van Norsepower Rotor Sails versterkt haar positie als koploper in de verduurzaming van de scheepvaart.