Er is brede publieke steun voor de invoering van een universeel ecolabel voor voedingsmiddelen. Meer dan twee derde van de consumenten in heel Europa zegt dat ze zo’n hulpmiddel zouden gebruiken om duurzamere keuzes te maken, zo blijkt uit een nieuw pan-Europees onderzoek dat onlangs is gepubliceerd door het EIT Food Consumer Observatory op de 2023 Future of Food-conferentie in Brussel. EIT Food wordt ondersteund door het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT), een orgaan van de Europese Unie.
Uit het onderzoek, gebaseerd op een enquête onder bijna 10.000 consumenten uit 18 Europese landen, bleek dat 67% zei dat ze zo’n label zouden gebruiken, terwijl slechts 13% dacht dat ze dat waarschijnlijk niet zouden doen.
Hoewel er momenteel geen internationaal overeengekomen normen zijn voor duurzaamheidslabeling en er geen overeenstemming is over wat de classificatie ”duurzame productie’ zou moeten omvatten, bespreken de autoriteiten de ontwikkeling van een gemeenschappelijk ecolabel dat consumenten zou informeren over de impact die voedingsproducten hebben op het klimaat en de samenleving.
Uit het onderzoek bleek dat bijna twee derde van de Europeanen – 63% – gelooft dat voedselmerken doen alsof hun producten duurzamer zijn dan ze in werkelijkheid zijn, terwijl slechts een derde van de Europeanen (33%) gelooft dat hun overheid transparant is over het reguleren van duurzaamheidslabels op voedsel.
“In een wereld waar meer dan 450 duurzaamheidslogo’s in gebruik zijn, maken veel bedrijven gebruik van groene claims en ecolabels om hun producten aan de man te brengen. Maar momenteel is er geen universele standaard voor deze labels, waardoor veel consumenten verward raken door alle verschillende symbolen en logo’s op de markt. Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat consumenten beter geïnformeerd willen worden over de ecologische voetafdruk van hun voedsel en dat er brede steun is voor een universeel, onafhankelijk en feitelijk onderbouwd label voor duurzame voedingsproducten. Het introduceren van zo’n label – en ervoor zorgen dat alle eco-labels duidelijke en beknopte informatie bevatten – zou de beste manier kunnen zijn om consumenten in staat te stellen weloverwogen keuzes te maken over de manier waarop wat ze eten van invloed is op de planeet.” – Klaus Grunert, professor aan de Deense Aarhus Universiteit en directeur van het EIT Observatorium voor de Voedselconsument.
Van de 18 onderzochte landen waren Italië, Spanje en Polen het meest voorstander van een dergelijk label, met respectievelijk 81%, 79% en 78% van de consumenten die zeiden dat ze het zouden gebruiken, terwijl Tsjechische consumenten het minst voorstander zijn (45%). In Turkije zei 40% van de consumenten dat ze het “zeer waarschijnlijk” zouden gebruiken.
De recycleerbaarheid van de verpakking, dierenwelzijn en vervuiling en het gebruik van chemicaliën en meststoffen waren de gebieden waarop consumenten het liefst een milieukeurmerk zouden zien, met 90%, 89% en 88% van de consumenten die zeiden dat ze deze respectieve elementen graag zouden zien.
Uit het onderzoek bleek ook dat:
- Consumenten in Tsjechië, Portugal en Roemenië zijn bijzonder wantrouwend tegenover hun regeringen, met respectievelijk slechts 21%, 24% en 27% die zeggen dat ze geloven dat ze transparant zijn over het reguleren van ecolabels op voedsel.
- Vrouwen staan sceptischer tegenover de overheid dan mannen: slechts 31% vindt dat de overheid transparant is bij het reguleren van milieukeurmerken, tegenover 36% van de mannelijke respondenten.
- Nederland, Duitsland en Ierland zijn de landen waar mensen het minste vertrouwen hebben in de groene claims van voedselmerken, met respectievelijk 73%, 69% en 69% van de consumenten die zeggen dat ze denken dat hun producten duurzamer zijn dan ze zijn.
De Europese Commissie heeft de afgelopen maanden verschillende voorstellen overwogen om misleidende milieuclaims een halt toe te roepen, waaronder een methode om bedrijven te dwingen hun claims te valideren door middel van een “ecologische voetafdruk van het product” – een methode om de milieueffecten van een product gedurende de levensduur ervan te berekenen – en een verbod op de invoering van nieuwe openbare etiketteringsregelingen, tenzij deze op EU-niveau zijn ontwikkeld, en particuliere regelingen die geen hogere milieuambitie tonen dan de regelingen die momenteel op de markt zijn.
Het onderzoek is gepubliceerd ter gelegenheid van de lancering van het nieuwe consumentenobservatorium. Het consumentenobservatorium, dat deel uitmaakt van EIT Food, heeft als doel om de uitgebreide consumenteninzichten en kennis van ’s werelds grootste voedselinnovatiegemeenschap samen te brengen.
“We bevinden ons op een kritiek punt: het voedselsysteem moet worden omgevormd als we erin willen slagen ervoor te zorgen dat het gezond en duurzaam voedsel voor iedereen kan leveren. Met de Waarnemingspost voor de consument is er nu een cruciaal forum om dit doel binnen Europa te helpen realiseren, waarbij consumenteninzichten op de voorgrond worden geplaatst. De kennis die het consumentenobservatorium verzamelt over consumentengedrag zal beschikbaar zijn voor actoren in voedselsystemen om het gezamenlijke doel van een gezonder en duurzamer voedselsysteem te helpen bereiken.” – Sofia Kuhn, directeur publieksbetrokkenheid bij EIT Food.