Het nieuwe instituut EuIn (spreek uit als ‘You Win’) roept ondernemingen op meer te doen met circulaire business modellen. Kansen liggen letterlijk voor het oprapen en bedrijven die circulair gaan denken lopen snel mijlen voor op de competitie.
Circulaire bedrijfsmodellen maken het bedrijfsleven minder afhankelijk van de beschikbaarheid van primaire grondstoffen en bieden een oplossing voor de groeiende hoeveelheid afval. Verduurzaming is het sleutelwoord voor de toekomst, maar vraagt wel om een heel nieuwe kijk op de huidige bedrijfsprocessen en ondernemingsplannen. Dat is niet altijd even eenvoudig.
Volgens Stephan Hulsbergen, oprichter van Euin (European institute for Innovation and business model redesign) is geld verdienen binnen de circulaire economie een belangrijke voorwaarde om verduurzaming op gang te brengen in plaats van er alleen maar over te blijven praten. “We zien veel bedrijven die duurzaamheid zagen als modewoord en hoopten dat het voorbij zou trekken, we zien bedrijven die denken dat er met hun activiteiten weinig te verduurzamen valt en we zien bedrijven die wel vooruit willen, maar niet weten hoe ze dit rendabel kunnen doen”, aldus Stephan Hulsbergen. “We roepen bedrijven op om met ons te zorgen voor meer innovatie in de eigen organisatie en te zoeken naar business modellen die duurzaamheid stimuleren.”
Zelf is Hulsbergen al jaren bezig met lucratieve business modellen en het veranderen van markten. Hij heeft een uitgebreid trackrecord als serieondernemer. In 15 jaar heeft hij 11 bedrijven opgericht waarvan er inmiddels 6 zijn doorverkocht. Hij is een oorspronkelijk denker en wordt regelmatig gevraagd als manager voor opstartende bedrijven.
‘We zien dat bedrijven de potentie van nieuwe business modellen nog onvoldoende hebben onderzocht. Dat is zo jammer want voor dat je het weet pakt iemand anders uit de eigen branche of daarbuiten een podiumplaats.’