Vandaaag (13 november) is het boek ‘Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie’ verschenen. Dit boek is het resultaat van drie jaar onderzoek onder leiding van Jan Jonker, Hoogleraar Duurzaam Ondernemen op de Radboud Universiteit Nijmegen.
Het boek is ontstaan op basis van crowdthinking waar ruim vijftig mensen aan meegedacht en meegeschreven hebben en waar onderzoek voor is gedaan. Het resultaat is een inspiratie- en werkboek van en voor mensen in deze tijd. Een boek waar u zelf mee aan de slag kan gaan als u plannen heeft voor een initiatief, coöperatie, bedrijf of (sociale) onderneming. Maar u kunt het ook gebruiken om een al bestaand bedrijf, organisatie of activiteit mee door te lichten.
Het onderzoek in 2013-2014 werden mede mogelijk gemaakt door steun van de ASN Bank, de Provincie Gelderland, De Radboud Universiteit Nijmegen en Stichting OCF.
Over duurzaamheid praten we al 25 jaar, maar voor het eerst is op een duurzame wijze je leven of werk inrichten voor iedereen weggelegd. Vandaag is het boek ‘Nieuwe Business Modellen – Samen Werken aan Waardecreatie’ verschenen, waarin de resultaten en successen van vele pioniers in duurzame initiatieven nu toegankelijk zijn voor iedereen die deel wil nemen aan de WEconomy: de economie die gebaseerd is op ruilen, delen, sparen, huren en samen creeren. Ook is vandaag bekend gemaakt dat inmiddels wordt gewerkt aan een database met voorbeelden van Nieuwe Business Modellen. Dit wordt een interactief initiatievenregister, te raadplegen voor iedereen die zelf aan de slag wil gaan.
Uit nood geboren of uit overtuiging dat het anders moet, is er een enorme hoeveelheid ervaring opgedaan door initiatieven als Thuisafgehaald, Women on Wings, Fairphone, Buurtzorg, Kytopia, Boer zoekt Buur, Broodfonds etc. etc. Samen werken aan waardecreatie is bij al deze initiatieven de crux. Wat we kunnen leren van al deze pioniers is dat het draait om het tegen elkaar uitruilen van materiele en sociale waarden, samenwerken in zwermachtige organisaties en het gunnen van succes aan anderen. Het boekt reikt een 7-tal beginselen aan als kompas en helpt om er mee aan de slag te gaan. Deel II van het boek, ‘de werkplaats’, coacht bij het ontwerpen van duurzame initiatieven, haalt ze door de ‘wasstraat’, legt uit hoe je een community opbouwt en hoe de waarden die je samen creeert kunnen worden beoordeeld. Dit boek is onmisbaar voor iedereen die de stap zet naar deelname aan de WEconomy en die wil voortbouwen op wat door anderen is uitgeprobeerd.
Initiatiefnemer van het boek, hoogleraar duurzaam ondernemen Jan Jonker, heeft een duidelijke bedoeling met het boek: “Het doel van het boek is te zorgen dat zo veel mogelijk mensen op duurzame wijze hun leven kunnen inrichten. Dat is hard nodig, want er dreigt een generatie jongeren aan de zijlijn te blijven staan die moet toekijken hoe we voor hen de toekomst verpesten. Voor hen moeten we zorgen dat we stoppen met de laatste grondstoffen opmaken en onze economie blijven voortbouwen op een piramidesysteem. Een groep pioniers heeft inmiddels het wiel wel uitgevonden wat dat betreft. Duurzaamheid is volwassen geworden, het amateurisme voorbij. Opschaling naar een goed functionerende participatiemaatschappij ligt nu binnen ons bereik”.
Er ligt nog wel een nieuwe kluif op Jan Jonker te wachten: “Zodra de WEconomy schaalgrootte en echte impact krijgt, lopen we tegen de grenzen van ons systeem aan. Willen we echt kunnen ruilen, delen en samen waarde creeren, dan zullen we bijvoorbeeld de mogelijkheid moeten hebben om btw af te rekenen in kWh of om tijd gelijkelijk te waarderen als geld”. Om dit te faciliteren is Jonker alweer begonnen aan zijn volgende project ‘hybride bankieren’, waarin het ontwerpen van verrekenmodellen centraal zal staan.