Op 10 februari heeft de HKH kroonprinses Victoria van Zweden de prijzen uitgereikt aan de winnaars van de eerste Global Change Award, een jaarlijkse innovatie wedstrijd op het gebied van circulaire mode. Deze uitdaging is in het leven geroepen door de non-profit organisatie H&M Conscious Foundation. De meeste stemmen en een bedrag van € 300.000 ging naar het Finse team met de innovatie ‘Textielafval vernieuwen – van afgedankt katoen naar nieuw textiel’. De Nederlander Tjeerd Veenhoven was één van de 5 winnaars.
Om de verandering naar een circulaire mode-industrie te versnellen, heeft de Foundation nu een Global Change Award-netwerk opgericht, een open-source database voor innovatie.
Er kon van 1 tot 7 februari online worden gestemd en dit zijn de resultaten:
- €300.000: Textielafval vernieuwen – van afgedankt katoen naar nieuw textiel. Team o.l.v. Michael Hummel, Finland (31% van de stemmen)
- € 250.000: De polyestervreter – microben gebruiken om polyesterafval te recyclen. Team o.l.v. Akshay Sethi, VS (22% van de stemmen)
- € 150.000: Een online markt voor textielresten – een marktplaats voor industriële upcycling van restmateriaal. Team o.l.v. Ann Runnel, Estland (18% van de stemmen)
- € 150.000: 100 procent citrus – nieuw textiel maken uit de bijproducten van citrusvruchtensap. Team o.l.v. Enrica Arena, Italië (15% van de stemmen)
- € 150.000:Textielvezels onder water kweken – algen gebruiken om textiel te produceren. Innovator: Tjeerd Veenhoven, Nederland (14% van de stemmen)
“Met deze prestigieuze prijs kunnen we onze technologie dichter naar een industrieel haalbaar niveau te tillen. We zullen ons nu richten op de verdere ontwikkeling van technische details, in het bijzonder op het herwinnen van het oplosmiddel, om het economische concurrentievermogen en volledige milieuvriendelijkheid van ons proces te garanderen,” zegt Michael Hummel, woordvoerder van het Finse team achter de innovatie ‘textielafval vernieuwen – van afgedankt katoen naar nieuw textiel’.
De Foundation is geïnspireerd geraakt door de vele reacties vanuit de hele wereld en lanceert nu het Global Change Award-netwerk, een openbare digitale omgeving waar teams en ideeën kunnen groeien.
“Aan het eind van de wedstrijdperiode hadden we duizenden geweldige ideeën verzameld. Dus besloten we het Global Change Award netwerk op te richten. Je kunt het zien als een website waar mensen en ideeën aan elkaar worden gekoppeld, waar innovators hun ideeën presenteren, feedback krijgen, contacten leggen en waar investeerders wellicht hun nieuwe gouden idee vinden. Simpelweg een digitale broeikas voor innovatieve ideeën”, zegt Karl-Johan Persson, directielid van H&M Conscious Foundation en directeur van H&M.
De uitreikingsceremonie op 10 februari betekent het begin van een innovatie accelerator van een jaar, mogelijk gemaakt door H&M Conscious Foundation, Accenture en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, Zweden. Het programma helpt de winnaars om hun ideeën te ontwikkelen. Drie belangrijke speerpunten zijn: circulaire economie, innovatie en verbinding met de mode-industrie.
“Het innovatieniveau dat we tijdens deze challenge hebben gezien, is zeer inspirerend. We hopen de strategische bedrijfsgroei van de vijf Global Change Award winnaars te vergroten door ze te begeleiden en te coachen tijdens de Innovation Accelerator, zodat ze hun ideeën verder kunnen uitwerken”, zegt Jennie Perzon Strategy Program Lead, Accenture.
“Voor KTH betekent het een noodzaak en een voorrecht om partner van Global Change Award te zijn, omdat ons enorme uitdagingen op het gebied van milieu staan te wachten. Dit doel ondersteunen en werken aan een betere toekomst is de juiste koers voor KTH. We zijn gemotiveerd om met het Accelerator-programma te beginnen en kunnen niet wachten om de vijf bekroonde innovators beter te leren kennen”, zegt Lisa Ericsson, hoofd van KTH Innovatie.