Millennials verkiezen fun op het werk massaal boven keiharde cash: zeven op de tien Europese jongeren zouden een saaie baan die een ton per jaar verdient afslaan voor een leuke, modaal betalende job. Dat blijkt uit internationaal arbeidsmarktonderzoek naar de mindset van millennials op het gebied van werk. Het onderzoek, uitgevoerd door YoungCapital in samenwerking met de Universiteit Utrecht, werd vandaag gepubliceerd in de New Generation Recruitment Guide 2017-2018.
Voor het onderzoek werden 3.721 millennials tussen de 17 en 36 jaar in acht Europese landen ondervraagd. Zij kregen de keuze: ga je voor een saaie baan met een dikke loonstrook of een leuke baan die modaal verdient? Maar liefst 69 procent prefereert de leuke baan. Vooral de Spanjaarden (81 procent), de Fransen (77 procent) en de Nederlanders (71 procent) kiezen vol overgave voor fun tegen een modale beloning. De Duitsers en de Britten zijn minder overtuigd: in deze landen zouden respectievelijk 55 en 57 procent een goedbetalende, doch slaapverwekkende carrière aan zich voorbij laten gaan. “Werkgevers doen er goed aan hier notie van te nemen”, zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. “De tijd dat je jong talent met alleen een dik salaris over de streep trok, is nu echt voorbij. Wie een duurzame relatie met millennials wil opbouwen, zal zich echt moeten verdiepen in hun mindset.”
Nederlanders vinden MVO minder boeiend dan in de andere onderzochte landen
In alle Europese landen vinden jongeren nieuwe dingen leren het allerbelangrijkste bij de keuze voor een werkgever. Salaris staat op de tweede plek, gevolgd door duidelijke kaders: jongeren willen graag precies weten wat de baas van ze verwacht. Het criterium ‘maatschappelijk verantwoord bezig zijn’ valt net buiten de top drie: 68 procent van de Europese jongeren geeft aan dit (heel) belangrijk te vinden. Nederlanders vinden MVO met 58 procent een stuk minder boeiend, zeker in vergelijking met Frankrijk en Oostenrijk, waar driekwart van de respondenten het belangrijk vindt. Wel hechten Nederlanders in verhouding veel waarde aan een informele bedrijfscultuur. Van gadgets, zoals een telefoon of laptop van de zaak, zijn millennials het minst onder de indruk. Ook de mogelijkheid tot thuiswerken en een goede reputatie geven niet de doorslag bij de keus voor een werkgever.