‘Een uniek samenwerkingsproject tussen GMIC-NL en de Nederlandstalige vakmedia voor de congres- en evenementenbranche’, aldus Babs Nijdam, voorzitter van GMIC-NL. Met slechts één gezamenlijk doel: het verduurzamen van evenementen en congressen.
‘Iedere 2 weken verschijnt op alle platformen een artikel over duurzaam organiseren, aangeleverd door de Nederlandse afdeling van de Green Meetings Industry Council (GMIC).’ GMIC is op missie om de Nederlandse vergader-, congres- en evenementenindustrie te verduurzamen. Het motief maakt ons daarbij weinig uit; of het nou is uit ethisch en moreel plichtsbesef of uit louter economisch gewin (duurzaam organiseren = besparen!).
Serie van 9 artikelen
De komende maanden verschijnen er 9 artikelen die de verschillende aspecten van duurzaam evenementen en congressen organiseren behandelen. De titels zijn:
1. Waarom meetings duurzamer moeten worden
2. Hoe duurzaam zijn meetings in Nederland?
3. 4 tips om duurzamer te reizen
4. 5 tips voor duurzame catering
5. Haal het afval uit je meeting
6. 5 tips om no show te verminderen
7. 3 zeer duurzame hotels in Nederland
8. Een groene prijs voor een groen evenement
9. Green Meetings: Meten is weten
De deelnemende mediapartners – Eventbranche.nl, Congreswereld.nl, Eventplanner.nl/be, Events.nl, QM, Meetings Magazine en GreaterVenues.com vormen samen het hart van de Nederlandstalige vakpers op het gebied van zakelijk bijeenkomen. Om de 2 weken verschijnt op alle platforms gelijktijdig een artikel over een specifiek onderwerp. GMIC gelooft dat een mooiere, sterkere en duurzamere evenementen- en congresindustrie in Nederland alleen tot stand komt door samenwerking.
‘Wij zijn er trots op dat onze Nederlandse vakpers hier leidend is door het goede voorbeeld te geven. Ben je benieuwd wat de mediapartners daar zelf van vinden?’
Sjoerd Weikamp, EventBranche.nl
‘Duurzaamheid. Op de één of andere manier praten we er allemaal over, al jaren, maar het is nu toch echt een keer tijd om er ook echt iets mee te gaan doen. Want juist in de wereld van live communicatie en eventmarketing zijn prima oplossingen voorhanden om daar aan bij te dragen. Duurzaamheid kan en mag geen recessiegevoelig onderwerp worden. Sterker nog, duurzaam staat voor lange termijn. De lange termijn van onze aarde, onze energiebronnen, maar ook uw bedrijf. Daarom is het juist nu tijd voor duurzaamheid.’
Nico Meyer, CongresWereld.nl
‘Duurzaamheid (als onderdeel van MVO ondernemen) is zo langzamerhand een vaste waarde geworden bij het organiseren van congressen en meetings, vaak gedreven vanuit visie en beleid van organisaties. Organisatoren worstelen echter regelmatig met het effectief toepassen van MVO in hun events, omdat tijd, kennis en inzicht in beschikbare tools onvoldoende voorhanden zijn. Juist een organisatie als GMIC kan organisatoren (én toeleveranciers) veel toegevoegde waarde opleveren en daarom draagt CongresWereld ook graag haar steentje bij om GMIC Nederland en de daaraan verbonden kennis bij een zo groot mogelijk meeting publiek onder de aandacht te brengen.’
Kevin Van der Straeten, eventplanner.be/nl
‘Als online tv-zender en vakblad zijn we in eerste instantie een commercieel bedrijf dat media maakt en advertenties verkoopt. Maar daarnaast hebben we ook een maatschappelijk doel: de evenementensector helpen professionaliseren. Daarvoor investeren we in boeiende eventplanner.tv afleveringen die kennis delen, maar bijvoorbeeld ook in onze barometer EventMonitor. Ook dit initiatief sluit hier perfect bij aan. We zetten er dan ook graag met de collega’s van andere media onze schouders onder.’
Deelnemers: Eventbranche.nl, Congreswereld.nl, Eventplanner.nl/be, Events.nl, QM en Meetings Magazine.