Vooral wateroverlast
De grootste consequenties worden gerapporteerd in Groot-Brittannië (37 procent), Nederland (29 procent) en België (27 procent). Franse (14 procent) en Italiaanse ondernemers (12 procent) zeggen in mindere mate te zijn getroffen door problemen van klimatologische aard. In het merendeel van de gevallen is wateroverlast door overstromingen of overvloedige regenval het grootste probleem. Het Britse percentage is fors hoger, waarschijnlijk als gevolg van de hevige overstromingen die delen van Engeland troffen in 2007 en nu ook weer.
Gevraagd naar hun verwachting voor de komende 10 jaar geeft 41 procent van de ondervraagden aan te denken dat hun bedrijfsvoering beïnvloed zal worden door extreme weersomstandigheden. In Groot-Brittannië is dit percentage het hoogst met 51 procent terwijl dit percentage in Nederland 38 procent bedraagt.
Stijging van kosten belangrijkste effect
Van de ondernemers die getroffen worden door extreme weersomstandigheden geeft tweederde aan negatieve effecten te ondervinden in hun bedrijfsvoering. Daarbij zijn stijging van de kosten en omzetdaling de belangrijkste boosdoeners. Een op de tien ondervraagde ondernemers geeft echter ook aan positieve effecten van de klimaatverandering te zien. Onder Nederlandse ondernemers ligt dat percentage op 7 procent. Nederlandse bedrijven die de positieve effecten van een klimatologische verandering ervaren, rapporteren in de helft van de gevallen meer omzet en 20 procent geeft aan dat de totale kosten van hun onderneming omlaag zijn gegaan. Dit als gevolg van een toenemende vraag naar hun producten.
Nog niet veel maatregelen
Ondanks de negatieve effecten neemt slechts twee van de vijf bedrijven maatregelen tegen de risico’s van klimatologische veranderingen in de vorm van het aanpassen van hun (kantoor)pand, het afsluiten van een verzekering of het opstellen van een bedrijfscontinuïteit plan. Van de ondernemers die niets doen geven de meeste ondervraagden (37 procent) aan dat ze ‘de impact van een ramp te klein achten om actie te ondernemen’. Tweederde van de bedrijven die maatregelen namen, deden dat pas nadat ze een probleem hadden ondervonden.
“Als kredietverzekeraar houden wij de vinger aan de pols van de Nederlandse en Europese economie. Daarom voeren wij regelmatig onderzoek uit naar actuele risico’s voor ondernemers als betalingsrisico’s, risico’s van het zakendoen met opkomende economieën en nu de risico’s van klimatologische veranderingen”, aldus Bert Bruning, directeur van Atradius Nederland. “Wij zien het als onze taak om onze klanten op tijd te informeren over ontwikkelingen in het bedrijfsleven, zodat ze hun bedrijfsvoering waar nodig kunnen aanpassen en zo hun kredietwaardigheid optimaal houden”.