IDH heeft namens een grote groep Nederlandse bedrijven en organisaties een brief met pakketten bezorgd bij de informateur en leden van de Tweede Kamer. Hierin wordt benadrukt dat internationale handel van vitaal belang is voor Nederland. Het is een herinnering om de belangen van de Nederlandse internationale handel te bevorderen.
Met de brief en een pakket van wereldproducten willen Nederlandse bedrijven en brancheorganisaties aangeven dat internationale handel geen filantropie is, maar juist essentieel is voor het verdienvermogen, welvaart en werkgelegenheid in Nederland. Het is ook cruciaal dat producten en grondstoffen duurzaam worden geproduceerd, waardoor het aanbod van fruit, groenten, chocolade, koffie, specerijen, thee, bloemen en andere producten/agrarische grondstoffen ook de toekomst van bedrijven en werkgelegenheid garandeert.
Nederlandse bedrijven zijn goed voor ruim 3 procent van de wereldhandel. Volgens het CBS is ruim 30 procent bruto binnenlands product (bbp) van Nederland en de werkgelegenheid in ons land afhankelijk van zakendoen over de grens.
Het versterken en verduurzamen van handelsketens is primair de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven, maar kan niet zonder de steun uit Den Haag. Internationale handel is Nederland op z’n best en alle 45 bedrijven en brancheorganisaties willen deze unieke positie behouden, en het liefst versterken.
De brief is onderschreven door: Adomex, Afriflora, AgroFair, Bakker Barendrecht, BC Foods, Bieze Food Group, Cassia Coop, Catz International, CBL, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, De Monchy Natural Products, Dutch Flower Group, Eosta, Epos, Export Trading Group (ETG), Fairphone, Floral Trade Group, FM Group, FNLI – Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, Fresco flowers, GroentenFruitHuis, Het Comité van Graanhandelaren, Holla Roses, IDH, Jaguar, the fresh company, JDE, Koninklijke Euroma, Koninklijke Nederlandse Specerijenvereniging (KNSV), Kumasi Drinks, Mars, MVO, ketenorganisatie voor oliën en vetten, Nedspice, Nestlé, Nevedi (Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie), NOFOTA, Netherlands Oils, Fats and Oilseeds Trade Association, Port of Amsterdam, Riedel, Royal Lemkes, Royal Van Zanten, Salud, Schijvens Corporate Fashion, The Greenery, Tony’s Chocolonely, VAVI (Vereniging voor de Aardappelverwerkende Industrie), VBZ (Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie), Verstegen Spices & Sauces en VNO-NCW.