Het Nederlandse bedrijfsleven heeft vorig jaar bijna 33 miljoen euro afgedragen aan goede doelen. Dat is ongeveer 4,5 procent van de totale opbrengst uit donaties. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.
Volgens de krant zijn bedrijven voor goede doelen daarmee een substantiële bron van inkomsten. Stichting Woord en Daad kreeg met 5,1 miljoen euro het meeste geld, met name van christelijke ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Erna volgen KWF Kankerbestrijding en Unicef, beide met ongeveer 4,9 miljoen euro.
Vorig jaar ontvingen de 25 onderzochte goede doelen 2,6 procent minder geld van bedrijven dan het jaar ervoor. Voor die daling geeft het onderzoek geen duidelijke verklaring. Particulieren zijn door de economische groei juist 1,6 procent meer gaan doneren aan goede doelen.
De donaties van bedrijven zijn soms verbonden aan een gerichte marketingcampagne, maar komen vaak ook toevallig tot stand. Volgens hoogleraar René Bekkers van de Vrije Universiteit hebben vooral grote multinationals een duidelijk marketingbeleid voor wat betreft goede doelen.