Ruim een derde van de Nederlanders is sinds vorig jaar meer bereid om goede doelen te steunen die op lokaal niveau actief zijn, zo blijkt uit recent onderzoek* van sappenmerk innocent drinks. Nederlanders trekken vaker de natuur in sinds het begin van de pandemie (52%), en bijna 3 op de 5 Nederlanders (56%) zegt dan ook dat ze sinds de start van de pandemie meer waarde hechten aan het beschermen van onze natuur. Lokaal is dus populair, maar toch ontbreekt het vaak aan de juiste informatie om iets goeds te doen voor de lokale natuur: 1 op de 3 Nederlanders geeft aan niet goed op de hoogte te zijn van groene initiatieven in hun omgeving.
Meer aandacht voor lokale groene doelen
Kleinere goede doelen zagen de inkomsten tijdens het afgelopen corona-jaar dalen met 13,4%, zo bleek eerder al uit een rapport van Radboud en CBF. Het onderzoek van innocent laat zien dat 48% van de Nederlanders het belangrijk vindt om een kleinere organisatie te steunen die lokaal actief is, maar dat ze moeilijker vindbaar zijn dan de grotere nationale en/of internationale goede doelen. Meer dan de helft (54%) van de respondenten geeft aan dat ze meer nationale en/of internationale goede doelen kennen aangezien hier meer informatie over te vinden is. Ook wil ruim een kwart zich wel meer inzetten voor de bescherming van de natuur in eigen buurt, maar weet men niet hoe.
De belangrijkste redenen voor Nederlanders om voor een lokaal goed doel te kiezen zijn het feit dat er er meer duidelijkheid is over waar de donatie aan besteed wordt (38%), en het aanpakken van de lokale problematiek (30%).
Zichtbaarheid en financiële support
Ruim de helft van de respondenten (54%) vindt dat lokale initiatieven meer aandacht en steun verdienen. De Groene Vrienden campagne van innocent geeft een podium aan lokale duurzame projecten en speelt hiermee in op het probleem van de zichtbaarheid van lokale duurzame initiatieven. Naast een platform, bieden zij ook financiële steun. 25 projecten door heel Nederland zijn ondertussen aangemeld als Groene Vriend, consumenten kunnen via een code namens innocent 25 cent doneren aan een stichting naar keuze.
Marieke van Gessel, vrijwilligster bij Groen Gemaal in de Pijp in Amsterdam én Groene Vriend: “Bij Groen Gemaal laten we jong en oud kennis maken met de natuur en hoe zij daar zelf hun steentje aan kunnen bijdragen. Als kleine speler vallen we vaak tussen wal en schip: zo komt er binnenkort zelfs een einde aan de subsidie van de gemeente. Zelf proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden en zijn we hoofdzakelijk afhankelijk van vrijwilligers. We vieren dit jaar ons 20-jarig bestaan, maar er komen nog regelmatig buurtbewoners langs die eerder niet van ons bestaan af wisten. Dat terwijl elke bijdrage, hoe klein ook, van belang is voor het voortbestaan van het Groen Gemaal.”
Doneren namens innocent
“De resultaten van het onderzoek laten het belang zien van meer en extra aandacht voor lokale groene initiatieven. Het was voor deze kleine organisaties al niet makkelijk om zichzelf op de kaart te zetten, maar de coronacrisis bemoeilijkt dit helemaal”, aldus Benjamin van der Kloet van innocent drinks. “We hopen met deze campagne actief bij te dragen aan meer steun en bekendheid voor de vele lokale groene doelen die Nederland rijk is. Dat verdienen ze, juist nu.”
Vanaf 17 mei tot eind augustus zijn de sappen (900ml en 1500ml) van innocent voorzien van een label met een unieke code die 25 cent waard is. Consumenten kiezen een lokaal goed doel dat aangemeld is als Groene Vriend, en innocent doneert 25 cent per code. Er zal in totaal een bedrag van E75.000 euro worden verdeeld over 50 projecten in de Benelux.
*extern onderzoek afgenomen door onderzoeksbureau iVox in april 2021 onder 2000 Nederlanders.