Meer dan de helft van de Nederlanders verkiest snelheid boven duurzaamheid als het aankomt op de bezorging van bestelde producten. Dit blijkt uit een onderzoek van Elbuco onder 1.080 consumenten. Ook zijn Nederlanders niet bereid meer te betalen voor een duurzame bezorging. Zo zegt bijna tweederde van de ondervraagden niet bereid te zijn dieper in de buidel te tasten voor energieneutrale leveringen.
Opvallend is dat jonge mensen (volwassenen onder de 30) minder milieubewust lijken te zijn. 64 procent van hen zegt dat ze de snelheid waarmee hun bestelling wordt bezorgd belangrijker vinden dan duurzame bezorging. “Dit is de generatie die minder vlees eet en veel belang hecht aan de herkomst van producten. Dan zou je verwachten dat ze het ook belangrijk vinden dat hun pizza of nieuwe jas op een eerlijke manier wordt bezorgd”, zegt Anne Bouk Swildens van Elbuco, aanbieder van high service leaseconcepten. “Maar snelheid en vluchtigheid hebben de samenleving in hun greep.”
Duurzaamheid niet hoog op agenda
Op provinciaal niveau zien we dat Groningers het ‘t belangrijkst vinden dat hun bestelde producten er rap zijn. 67 procent van hen vindt de snelheid van de bezorging belangrijker dan de duurzaamheid ervan. Dat het milieu niet bij alle Noordelingen hoog op de agenda staat, blijkt ook uit het feit dat 71 procent van hen niet bereid is extra geld neer te leggen voor een duurzame bezorging. De enige provincie waar men meer waarde hecht aan de duurzaamheid van de bezorging dan aan de snelheid is Noord-Holland. 52 procent van de ondervraagden daar vindt het belangrijker dat de bezorging energieneutraal is. Swildens: “Wij zijn van mening dat de verantwoordelijkheid voor een duurzame bezorging voor een groot deel bij de leveranciers ligt. Zij kunnen hun bezorging een stuk energiezuiniger maken door elektrische auto’s, scooters en fietsen in te zetten zonder aan snelheid te hoeven inboeten.”
Beboeten beter dan belonen
Nederlanders lijken dus niet erg bereid te zijn bij te dragen aan de verduurzaming van leveringen. Toch verwachten twee op de vijf van hen wel dat de bezorging van goederen in Nederland over vijf jaar helemaal energieneutraal zal zijn. 56 procent denkt dat deze verduurzaming het beste bereikt kan worden door milieuvervuilende bedrijven te beboeten in plaats van energieneutrale bedrijven te belonen. “Ik denk niet dat we in termen van beboeten en belonen moeten denken. Ik vind dat we het bedrijven vooral makkelijker moeten maken om energieneutraal te werken door hen de juiste middelen te bieden. Zo stimuleren verschillende gemeenten, zoals Amersfoort en Rotterdam, elektrisch rijden in de deliverybranche met elektrische bezorgfietsen.”