Een Nederlander bindt de strijd aan met de vervuilende kledingindustrie. Chris Slappendel lanceerde het schoonste T-shirt ter wereld. De kledingindustrie is niet alleen belastend voor de katoenboeren en fabrieksmedewerkers, maar met gebruik van duizenden liters water vol chemicaliën per T-shirt ook voor het milieu. Het shirt van Icons of Nature is het eerste T-shirt dat biologisch, CO2-neutraal, fair, veilig en vrij van slavernij en kinderarbeid is. De totale winst van het T-shirt dat 10 euro kost, gaat volledig naar de bescherming van bedreigde wilde dieren.

Het T-shirt van Icons of Nature is een basic T-shirt, waar bijna iedere Nederlander er enkele van in zijn kledingkast heeft liggen. Het schoonste T-shirt kost 10 euro en is te bestellen via iconsofnature.com.

De kledingindustrie, die zich concentreert in Azië, is belastend voor het milieu en de katoenboeren en fabrieksmedewerkers. Initiatiefnemer Chris Slappendel bindt met zijn schone alternatief de strijd aan met vervuilende T-shirts. “Fast fashion heeft ervoor gezorgd dat kleding meer en meer een wegwerpvoorwerp is”, zegt Slappendel. “De kosten zijn laag, maar de prijs die we ervoor betalen is hoog: kinderarbeid, slavernij en op grote schaal milieuverontreiniging.”

Het schoonste T-shirt onderscheidt zich op zowel milieuaspecten als op maatschappelijk vlak van gewone ‘vieze’ T-shirts:

  • Voor het maken van de stof voor één T-shirt wordt gemiddeld 2.600 liter water gebruikt. Omdat de katoenproductie voor het schoonste T-shirt biologisch is, verdwijnt dit water schoon, zonder chemicaliën, terug de natuur in.
  • Het verven van één kilo katoen kost normaal gesproken 100 liter water. Dit met chemicaliën verontreinigde afvalwater wordt vaak illegaal in rivieren geloosd, met alle gevolgen van dien. Icons of Nature filtert afvalwater en gebruikt dit water telkens opnieuw.
  • Voor het produceren, het vervoeren en het dragen van een T-shirt wordt zo’n 15 kilo CO2 uitgestoten. Het schoonste T-shirt is echter CO2-neutraal.
  • Voor het verbouwen van katoen voor een ‘vies’ shirt worden schadelijke pesticiden gebruikt. De katoen die Icons of Nature gebruikt is biologisch geteeld.
  • Alleen al in Oezbekistan werken tijdens de katoenoogst 1 miljoen mensen gedwongen in de katoenindustrie. Ook jonge kinderen. In India pleegt ieder half uur een Indiase boer zelfmoord omdat hij geen uitweg meer ziet. Icons of Nature doet niet aan kinderarbeid en werknemers en boeren worden nergens toe gedwongen.
  • Het gemiddelde loon in landen als Bangladesh is nog geen 35 euro per maand. Icons of Nature betaalt fabrieken een prijs per T-shirt, zodat zij werknemers een fair loon betalen. Dat loon is ruim het dubbele.

Icons of Nature verkoopt de eerste 50.000 T-shirts tegen kostprijs. Vanaf dat aantal gaan de productiekosten omlaag, waardoor er geld overblijft. Die winst wordt volledig besteed aan het beschermen van wilde dieren. Dat is volgens Icons of Nature hard nodig. Zo wordt 1 op de 2 schildpadden bedreigd. 1 op de 4 zoogdieren, zoals olifanten, tijgers en neushoorns. En 1 op de 8 vogels.

“Toen ik twee jaar geleden een lange reis door Azië maakte, heb ik gezien wat er gebeurt met dieren die met uitsterven worden bedreigd”, weet Slappendel. “Stroperij, door boeren aangestoken bosbranden, corrupte overheden en dieren in gevangenschap. Met het schoonste T-shirt gaan we helpen daar een einde aan maken. Want plat gezegd: voor elk verkocht Icons of Nature T-shirt, wordt een ‘vies’ T-shirt niet verkocht. Dat is winst voor de boeren, werknemers, het milieu én wildlife. Ik wil daarom iedereen oproepen om mee te helpen.”