Samenwerken
Bij MVO 2.0 zijn verantwoorde en duurzame doelstellingen niet langer randzaken, maar doorgedrongen tot de kern van het bedrijfsmodel. Hoe kan de bedrijfsvoering aangepast worden zodat de organisatie een effectieve bijdrage levert aan mondiale uitdagingen? Een belangrijke voorwaarde om de volgende stap in MVO te maken is dat er wordt samengewerkt. Zowel bedrijven, overheid, maatschappelijk middenveld en consument kunnen met elkaar aan de slag in partnerships, green deals en andere samenwerkingsverbanden. Online hulpmiddelen zoals crowd sourcing platforms, waarmee de potentiële kracht van het collectief wordt aangesproken, bieden bij uitstek een goede gelegenheid om deze samenwerking op te zoeken.
Hand in eigen boezem
Door internet worden bedrijven beter in de gaten gehouden door hun belangenhouders en afgestraft wanneer ‘onduurzame’ praktijken worden blootgelegd. MVO doorvoeren in de hele bedrijfsvoering en productieketen, ook over de grens heen, en hier transparant over communiceren zijn dan ook van levensbelang voor bedrijven. Op deze wijze behouden ze het vertrouwen van consumenten en zorgen ze ervoor dat zakendoen en winst maken ook ten goede komt aan People en Planet. De overheid kan daarbij haar ondersteunende rol uitbouwen, en de hand in eigen boezem steken door een stevigere voortrekkersrol aan te nemen. Door in te zetten op een ‘afval-loze’ overheid bijvoorbeeld.
Circulaire economie
Tot slot moeten alle partijen zich sterk maken voor het invoeren van een circulaire economie: een economisch systeem bedoeld om producten en grondstoffen maximaal te herbruiken en waardevernietiging te minimaliseren. Zo kunnen toekomstige generaties gebruik blijven maken van alles wat de aarde te bieden heeft.