De impact op de biodiversiteit van de wereldwijde productie en consumptie van sneakers, bankstellen en smartphones is enorm. Jaarlijks leidt dit tot een biodiversiteitsverlies van een gebied ter grootte van 28 keer de Veluwe, of bijna twee derde van het oppervlakte van Nederland. De totale wereldwijde productie van sneakers gaat naar schatting ten koste van 324.000 hectare natuurgebied, omgerekend 3,6 keer de Veluwe per jaar. Bij de totale productie van bankstellen gaat het jaarlijks naar schatting om 298.000 hectare (3,3 keer de Veluwe) en bij smartphones gaat zelfs een gebied ter grootte van 1.942.000 hectare (21 keer de Veluwe) verloren. Dit concluderen ABN AMRO en Impact Institute in een rapport dat vandaag wordt gepubliceerd.
Om de geschatte minimale biodiversiteitskosten van deze producten te compenseren, zou gemiddeld één paar sneakers 1,50 euro, een bankstel 109 euro en een smartphone 7,10 euro extra moeten kosten. Deze opbrengsten moeten dan ingezet worden om biodiversiteitsverlies tegen te gaan. De inzet van duurzame energie in de productie en het gebruik van gerecyclede of duurzame materialen, evenals het verlengen van de levensduur van producten heeft, naast het verminderen van consumptie, de grootste positieve impact.
Retailer moet vanaf 2025 verplicht rapporteren over impact producten op biodiversiteit
Wereldwijd is de biodiversiteit in de laatste vijftig jaar met bijna 70 procent afgenomen. Dit leidt in talloze gebieden tot onherstelbare schade. Nederland is hierop geen uitzondering en het is volgens ABN AMRO van groot belang dat deze schade wordt teruggedrongen, ook vanuit economisch oogpunt. Zo is ruim de helft van de wereldeconomie afhankelijk van opbrengsten van ecosysteemdiensten, zoals gewasbestuiving door insecten. De Europese Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) verplicht alle grote bedrijven vanaf 2025 over biodiversiteit te rapporteren als zij hierop significante of materiële invloed hebben en als het direct hun businessmodel raakt. Dit onderzoek brengt in kaart welke factoren de biodiversiteit het meest onder druk zetten. Door deze factoren – klimaatverandering, lucht- en watervervuiling, water- en landgebruik – afzonderlijk te meten, ontstaat meer inzicht in hoeverre retailproducten bijdragen aan biodiversiteitsverlies en wat er tegen gedaan kan worden.
Meten is weten: handelingsperspectieven voor retailers
Het meten van de impact van biodiversiteit is complex en vereist nieuwe vaardigheden en samenwerking in de keten. Dat komt doordat de meeste retailers producten rechtstreeks inkopen bij fabrikanten en groothandelaren. “Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen. De volgende stap is concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico’s te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen”, zegt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO. “Een dashboard met consistente data helpt de voortgang te meten en hierover te rapporteren. Zo verwachten stakeholders steeds vaker dat bedrijven hun impact op biodiversiteit beperken om hun ‘license to operate’ te behouden.”
ABN AMRO is vastbesloten om haar invloed als financier, aanbieder van beleggingsdiensten, klantadviseur, vermogensbeheerder, investeerder en werkgever in te zetten om de negatieve impact op de natuur te verminderen en de positieve impact te vergroten. Daarom steunt de bank het Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework, dat richtlijnen biedt om de komende jaren biodiversiteitsverlies een halt toe te roepen en terug te draaien. Dit statement dient als algemene leidraad voor de natuuracties van ABN AMRO.