De vergelijking gaat echter niet helemaal op, want vorig jaar
hadden we veel minder agrarische bedrijven in de steekproef. Dit jaar zegt 50% van deze agrarische
bedrijven dat duurzaamheid voor hen een belangrijk strategisch issue is.
Het Agrofood Strategy Trends Onderzoek werd dit jaar voor de tweede keer uitgevoerd. Het biedt inzicht in de strategische keuzes waarmee bedrijven worden geconfronteerd en in de trends binnen diverse sectoren. Behalve met VMT werd er dit jaar voor het eerst samengewerkt met LTO Noord en ZLTO. Daardoor was er een verbreding van het onderzoek naar bedrijven in de agrarische sectoren. Het rapport bevat een analyse van de belangrijkste uitkomsten per sector en praktische tips aan ondernemers hoe om te gaan met strategische uitdagingen.
Uit de trendanalyse blijkt dat 60% van de ondernemers in de primaire sector het aangescherpte beleid rond antibioticagebruik van grote invloed op hun bedrijf acht. Van die 60% gaat 70% op dit specifieke vakgebied de komende jaren investeren. Daarnaast zijn dierenwelzijn, het nieuwe mestbeleid, verduurzaming van productie en het afschaffen van de melkquotering belangrijke trends. Ook wat dat betreft, zijn veel van de ondervraagde ondernemers van plan te investeren.
Een andere uitkomst van het onderzoek is dat 75% van de foodindustrie ziet dat de veranderende samenstelling van voeding (bijv. zout-, vet- en suikerreductie) op korte termijn een grote impact op bedrijven heeft. Daarom gaat 70% van deze groep door middel van investeringen inspelen op die trend. Versterking van de ketensamenwerking is eveneens een toptrend in de food: ruim 60% van respondenten ziet de invloed hiervan op het bedrijf en hiervan gaat 60% daadwerkelijk investeren. De belangrijkste trends bij dienstverleners zijn certificering, de veranderende samenstelling van voeding, ketensamenwerking en regelgeving op het gebied van voedselveiligheid.