Toekomstige generaties moeten de lasten dragen van de vervuiling door huidige generaties. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, proberen dit afwenteleffect te voorkomen. Maar wat zijn de gevolgen van MVO voor de financieel-economische positie van zo’n bedrijf? Onderzoeker Dam ontwikkelde een model om de relatie tussen MVO en diverse maatstaven van bedrijfsfinanciële prestaties te analyseren. Hij concludeert dat MVO ten koste gaat van de financiële winst, maar potentieel voor maximale waarde van het bedrijf zorgt.
Dam bekeek onder meer de bedrijfsfinanciële prestaties van bankinstellingen die de zogenoemde Equator Principes hebben ondertekend. Hiermee proberen financiële instellingen duurzame ontwikkeling te bereiken bij projectfinanciering. Het blijkt dat banken die deze principes ondertekenen, significant beter scoren op sommige van deze aspecten vergeleken met banken die de principes niet ondertekenen. Ondertekening gaat echter niet significant ten koste van de marktwaarde van deze financiële instellingen. Integendeel: de milieuvriendelijkheid van een bedrijf lijkt ook een bepaalde waarde te reflecteren. Als de milieuvriendelijkheid van een bedrijf correct geïncorporeerd is in de aandelenprijs en als de aandelenmarkt efficiënt is, zal de huidige generatie managers en bestuurders erop aansturen dat het bedrijf milieuvriendelijker wordt, zodat de aandelen later goed verkocht kunnen worden. Op deze manier kan het aloude ‘conflict’ tussen huidige en toekomstige generaties worden opgelost, veronderstelt Dam.
Uit het onderzoek van Dam blijkt verder dat bedrijven met een relatief slechte score op hun milieustandaarden relatief vaker gevestigd zijn in arme landen, corrupte landen, of landen met een slechte milieuwetgeving. Dam levert hiermee nieuw bewijs voor de zogenoemde ‘Pollution Haven Hypothesis’, die stelt dat multinationals hun vieze operaties naar landen met slechte milieuregelgeving verplaatsen. Maatschappelijk verantwoorde ondernemingen, daarentegen, vinden landen met slechte milieuwetgeving relatief minder aantrekkelijk.
Het promotieonderzoek ‘Corporate Social Responsibility and Financial Markets’ van Lammertjan Dam is gefinancierd door het NWO-programma Milieu & Economie.