Anniek Mauser, directeur Duurzaamheid bij Unilever Benelux, is gisteren verkozen tot MVO-manager van het Jaar 2013. Deze verkiezing is georganiseerd door VNO-NCW, Royal HaskoningDHV en Interface. Mauser wil de ‘mindset’ bij medewerkers en bij consumenten veranderen. ‘Ik wil iedereen uitdagen. Op een manier die niet afstompt, maar de business-realiteit in de gaten houdt’, zegt zij in ForumVideo.
Meer dan een decennium
Mauser richt zich al meer dan een decennium op de verduurzaming van de processen én producten van Unilever. Ze wil onder meer medewerkers stimuleren actief bij te dragen aan het genereren van duurzame groei. Hiertoe heeft ze onder andere een web- en game based tool voor medewerkers ontwikkeld en uitgerold, met wereldwijde uitbreiding op de agenda. Ook heeft ze in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en de Missing Chapter Foundation een initiatief opgezet om het gedrag van consumenten te veranderen, dat is gericht op watergebruik.
Ambitieus en transparant
Door zowel intern als naar buiten ambitieus en transparant op te treden, heeft Mauser de leidende positie van Unilever op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) versterkt, aldus de jury. Anniek staat op plaats 36 in de recent gepubliceerde Trouw Duurzame 100.
Tweede winnaar
Mauser volgt Annette van Waning van schoonmaakbedrijf Vebego op. Zij is de tweede winnaar van de verkiezing MVO-manager van het Jaar. Andere genomineerden voor de titel van 2013 waren Sander Haas (Asito), Fokko Wientjes (DSM) en Frank van Ooijen (FrieslandCampina).