Oskomera Solar Power Solutions, de grootste Nederlandse leverancier van zonne-energieproducten, is momenteel voor een internationaal hightech bedrijf de grootste platdakinstallatie van Nederland aan het aanleggen. In totaal 6120 zonnepanelen leveren het bedrijf 1,6 Megawatt stroom. ,,Deze bedrijven hebben een voorbeeldfunctie, willen een duurzame bedrijfsvoering hebben en een deel van hun elektriciteitsverbruik zelf opwekken,” zegt directeur Dennis Gieselaar van Oskomera.
Zijn bedrijf plaatste ook al zonnepanelen bij de Albert Heijn in Houten en op het dak van de Stopera in Amsterdam. Ook veel kleinere bedrijven schakelen momenteel over op zonne-energie omdat ze driedubbel profiteren van alle regelingen. ,,Wij noemen dat de sweetspots van Nederland,” aldus Gieselaar.
Hij is een van de sprekers op The Solar Future: NL ’13 conferentie op 23 mei in Eindhoven, waar deze trend onder de aandacht wordt gebracht. ,,Naast de enorme groei onder particulieren ontdekken ook steeds meer ondernemers zonne-energie als aantrekkelijke oplossing. Het is financieel interessant, een concrete duurzame bijdrage en levert een groen imago met bijbehorende marketing voordelen,” stelt CEO Edwin Koot van Solarplaza, dat de conferentie organiseert.
Vaak is het plaatsen van zonepanelen een onderdeel van de duurzame strategie en dito toekomstvisie van bedrijven. Zo wil Heineken een van de groenste brouwerijen ter wereld worden. In Zoeterwoude is het bedrijf bezig met windenergie en waterkracht, in Den Bosch draait de brouwerij van onder meer Wieckse Witte en Wieckse Rosébier sinds kort geheel op zonne-energie. Op het dak van die brouwerij zijn 3632 zonnepanelen gelegd die jaarlijks 855.000 Kilowattuur stroom produceren. Dat is genoeg elektriciteit voor het hele brouwproces. ,,Dit zijn elementen in de verduurzaming van onze brouwerijen, waar we wereldwijd mee bezig zijn,” zegt woordvoerder Hans Sjouke Koopal.
De fabriek van Ton’s Mosterd, een van de grootse mosterdproducenten in Nederland, begon dertien jaar geleden al met 52 zonnepanelen op het dak die 5000 Kilowattuur leverden. Inmiddels heeft eigenaar-directeur Ton Schröer 532 panelen aangeschaft die 48.000 Kilowattuur leveren. Daarop kan de hele fabriek draaien en dan houdt hij nog stroom over voor twee elektrische auto’s en om terug te leveren aan het net. ,,Ik doe dit vanuit idealistische overtuigingen. Ik wil de wereld schoon achter laten,” vertelt Schröer, die eerder dit jaar bekendheid kreeg doordat hij de zendtijd voor tv-reclame die hij bij radio 3FM-actie Serious Request had gewonnen gebruikte om het beeld op zwart te zetten. Zo wilde hij aandacht vragen voor energiebesparing.
Woonwinkel Ikea focust met zijn wereldwijde People & Planet Positive strategie op duurzaamheid. In Zwolle wil Ikea de duurzaamste vestiging van Nederland bouwen. ,,Omdat het om nieuwbouw gaat kun je daar van de grond af aan rekening mee houden,” zegt woordvoerder Mark Ogertschnig. Op het dak komen niet alleen zonnepanelen en windmolens, ook gaat de vestiging gebruikmaken van grondwater voor warmte- en koudeopslag en het terugwinnen van warmte.
De toename van het aantal grote bedrijven dat overstapt op zonne-energie is niet alleen in Nederland zichtbaar, maar in de hele wereld. In Engeland is supermarktketen Sainsbury’s inmiddels de grootste producent van zonnestroom op daken. Op 169 van haar winkels liggen 69.500 zonnepanelen die samen 16 Megawatt vermogen kunnen leveren. Daarmee reduceert de keten zijn jaarlijkse CO2-uitstoot met 6800 ton en bespaart het flink op zijn elektriciteitsrekening.
In de Verenigde Staten zal supermarktketen Walmart tot 2020 duizend zonne-energiesystemen toevoegen aan de huidige tweehonderd. Daarmee kan het bedrijf 7 Terrawattuur stroom produceren, net zoveel als 6 procent van het gehele Nederlandse verbruik. Uiteindelijk wil de keten voor 100 procent op duurzame energie draaien.