Overzicht
Naar aanleiding van vragen van de Tweede Kamer heeft het bedrijf in februari 2011 uit eigen beweging toegezegd een integraal beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op te stellen.
De melders wilden dat Nidera een beleid zou opstellen dat de internationale mensenrechten respecteert.
Het NCP heeft de partijen de aanzet gegeven tot hun onderling overleg.
Gezamenlijk akkoord
Eind vorig jaar hebben de partijen een akkoord bereikt over de belangrijkste eis van de melders: de ontwikkeling van een mensenrechten beleid volgens de risicobenadering, zoals beschreven in de OESO richtlijnen en de ‘Guiding Principles for Business and Human Rights’ van de Verenigde Naties, een klachten mechanisme en een aanpak voor de distributieketen en monitoring.
Voorbeeld
Het NCP en staatssecretaris Bleker feliciteren de partijen met dit akkoord. Het NCP complimenteert de melders met hun open en constructieve houding tijdens de procedure. En het prijst Nidera voor zijn openheid over de ontwikkeling van het beleid. Vooral, omdat de risicobenadering ten aanzien van ‘ondernemen en mensenrechten’ nog nieuw is, en veel onderzoek en specifieke toepassing binnen de juiste context vereist. De staatssecretaris voegt daaraan toe dat de opstelling van het bedrijf in de NCP procedure zijn vertrouwen in de ontwikkeling van Nidera’s MVO-beleid heeft versterkt.
De OESO Richtlijnen
De OESO Richtlijnen maken duidelijk wat de Nederlandse overheid (en 42 andere landen) van bedrijven in het buitenland verwacht op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Ze bieden handvatten voor bedrijven om met kwesties om te gaan zoals, ketenverantwoordelijkheid, mensenrechten, kinderarbeid, milieu en corruptie.
Alle OESO-lidstaten hebben een Nationaal Contact Punt (NCP) geïnstalleerd. Het NCP ondersteunt bedrijven om de OESO richtlijnen in praktijk te brengen en zoekt zoveel mogelijk de samenwerking met partners om zijn missie te verwezenlijken. Wanneer er verschil van inzicht ontstaat tussen bedrijven en zijn stakeholders kan dit door alle partijen bij het NCP worden gemeld. Het NCP probeert in dat geval een dialoog te faciliteren met als doel gezamenlijk te komen tot een op de toekomst gerichte oplossing van het probleem. Als er niet tot een gezamenlijke oplossing wordt gekomen, kan het NCP in zijn eindverklaring zijn visie geven op de feiten en de interpretatie van de relevante richtlijnen en aanbevelingen geven.